Hej,
Jag behöver er hjälp!
Om jag nu önskar köra lite krydda i form av krypto i portföljen (10%)
Hur skulle ni balanserat den med det övriga, vad tror ni om andelen i vardera innehav?
Tillväxtmarknad eller small cap? Eller annan fördelning? Men krypto ska förbli på 10%
Tänker själv något i stil med nedan, eller kanske dela på small cap/tillväxtmarknader?
Eller minska på globala fonden?
Så hade jag nog också gjort om jag mot förmodan skulle ha 20% Sverige. T.ex 10% Plus allabolag Sverige index och 10% Plus Småbolag eller Plus mikrobolag Sverige.
Försöker efterlikna min 100% aktieportfölj på LYSA, fast jag har plockat bort 10% som jag önskar köra i Virtune Bitcoin istället då jag tror det blir ett viktigt innehåll att bära med sig i framtiden.
Tycker du 20% Sverige är att ta i? Tänker lite Home Bias.
Jag tycker allt över 1% (Sveriges marknadsvikt) egentligen är för mycket, men trots det så har jag ändå själv runt 5%. Ganska lite så gör väl varken till eller från, är väl mest en form av fomo.
Men generellt så brukar ändå 0-30% anses ganska rimligt när man läser runt här på forumet.
Jag har krånglat till det lite då jag kör etf:er istället för vanliga fonder. Och istället för en globalfond så har jag egentligen bara hackat upp globalfonden i flera delar för att få till just den fördelningen jag vill ha, samt viss tilt mot småbolag och framförallt små värdebolag.
Men rent geografiskt så ser det ut såhär:
60% Usa (varav 50% i stora bolag och kvalitetsaktier, samt 10% i small cap value).
20% Europa (varav 5% Europafond, 3% omxs30, 2% Svenska småbolag, 10% small cap value)
10% Tillväxtmarknader (5% stora och medelstora bolag, 5% småbolag)
10% Japan och stillahavsområdet (5% Japan, 5% Pacific ex-Japan)
Men inom pensionen så har jag det betydligt enklare uppstyrt. I stort sett bara globala indexfonder i tjänstepensionen och Ap7 i ppm, samt en liten klutt Swedbank robur technology som får fungera som min lekhink/spekulation (den är kraftigt rabatterad i pensionsparandet)