Jag har krånglat till det lite då jag kör etf:er istället för vanliga fonder. Och istället för en globalfond så har jag egentligen bara hackat upp globalfonden i flera delar för att få till just den fördelningen jag vill ha, samt viss tilt mot småbolag och framförallt små värdebolag.
Men rent geografiskt så ser det ut såhär:
60% Usa (varav 50% i stora bolag och kvalitetsaktier, samt 10% i small cap value).
20% Europa (varav 5% Europafond, 3% omxs30, 2% Svenska småbolag, 10% small cap value)
10% Tillväxtmarknader (5% stora och medelstora bolag, 5% småbolag)
10% Japan och stillahavsområdet (5% Japan, 5% Pacific ex-Japan)
Men inom pensionen så har jag det betydligt enklare uppstyrt. I stort sett bara globala indexfonder i tjänstepensionen och Ap7 i ppm, samt en liten klutt Swedbank robur technology som får fungera som min lekhink/spekulation (den är kraftigt rabatterad i pensionsparandet)
Du kan läsa lite mer här hur jag investerar.