Ok, du slipper sådana extrema rörelser och får högre riskjusterad avkastning om du släpper aktierna och köper aktieindexfonder istället.
Men det vet du nog redan om och har gjort ett annorlunda och medvetet val av andra skäl. Typ att det ska kännas lite kul.
Angående sparande till FIRE i sig så tror jag att det är standard att i perioder tycka att det är skittråkigt och ifrågasätta vad man håller på med.
Det som behövs här, precis som med träning, kanske inte främst är motivation utan snarare disciplin.
För motivationen kommer att variera och tryta och då behöver det finnas disciplin.
Beslut kan omvärderas men det borde göras vid fasta hållpunkter och inte i affekt när allt känns skit.
Jag vet inte varför men jag har aldrig haft svårt för just sparande, t.o.m. när det känns tråkigt och dumt är det något som bara händer, som en maskin som inte kan stoppas.
Det mesta jag gillar i mitt liv är ganska billigt, inte allt men mycket.
Jag mår inte dåligt av att spendera pengar på rätt saker utan snarare av att spendera tid på fel saker.
Varenda sparad och investerad krona är en investering i min egen tid och frihet. Att det är tråkigt ibland är nog naturligt och något man bara får uthärda genom att försöka fokusera på annat.
Jag har inget problem med motivationen gällande sparande, utan det är snarare vilka kompromisser jag gör och vad den typen av liv ger för konsekvenser.
Jag har inte heller direkt nåt jag “sparar till” utan det är säkerhet och en möjlighet till FIRE som lockar. Jag har på senaste tiden jobbat en hel del med mig själv för att våga spendera på annat i livet. Du skriver att du har en hel del investerat samt mycket pengar i boendet. Prova att räkna på framtiden. Låter du dom pengarna vara och sparar en bråkdel av det du gör idag så kommer det vara en hel del pengar efter 15-20 år.
Du avkastar just nu 252k (räknat på 7 %) och sparar 216k, så ditt sparande står för runt 46 % av totalen. Om vi säger att du “investerar” 5k i resor varje månad till något du alltid drömt om? eller vad du nu vill göra för att höja ditt välbefinnande. Skulle du ångra att du gjorde detta när du är 46? 56?
Jag har väl egentligen två riktiga strategier som motiverar mig att hålla över tid:
Det första är att omge mig med folk som har liknande mål och man kan peppa varandra i de små segrarna, att hålla i över tid och visualisera målet etc. För den mekanismen är du ju redan på rätt plats (hello RT!).
Det andra är kanske lite mera kontroversiellt inom FIRE-gänget och det är “scratch the itch"! det vill säga unna dig rikligt, kanske till och med i lite i överkant då och då, för att signalera till dig själv “min FIRE-process handlar om överflöd, livslust och bidrar till livet i framtiden och här och nu!”. I ärlighetens namn är vi FIRE-entusiaster redan sparsamt lagda och behöver nog snarare jobba på att träna upp njutar-muskeln snarare än spar-muskeln som redan är i arbete. Vad gör livet rikare för dig om du tänker bort pengarna? Identifiera det och bygg en mönster under resans gång (som du fortsätter att spendera pengar på!) som berikar livet också där du befinner dig just nu.
Slutligen, grymt jobbat med vad du lyckats spara hittills och din sparkvot - du kommer antagligen gå i mål snabbare än du tror!
Mitt synsätt är tvärt emot många andras. Man behöver inte, eller bör inte ens ha ett specifikt mål med sparandet. För hur ska man veta nu vad jag vill ha i framtiden.
Målet är att det som dyker upp ska kunna finansieras med avkastning. Det är inte ett val om pengar ska gå till konsumtion eller till investering. Pengar ska gå genom investering vidare till avkastning till konsumtion. Varje månad investeras en summa som blir del av min pengamaskin. Den utgörs av summan jag investerat hittills. Allt utöver den summan är avkastning avsedd at förbättra mitt liv. och tas alltså ut när jag har bra livsinvesteringar att konsumera den på.
Investeringsmotivationen är att det ska finnas avkastning till det jag kommer på att jag vill ha. Oavsett om det är en resa, ett hus, FIRE eller något helt annat. Och det jag vill konsumera nu betalas inte av min tjänsteinkomst utan av avkastningen från det jag investerat tidigare.
Ligger ju mycket i detta. ..kommer du på i 50års åldern att du är trött på att jobba men inte har nått sparat blir det svårt.
Att spara utan ett mål kan vara segt MEN om du efter 10år av sparande får en dröm är det JÄKLIGT skönt att redan ha en hög med pengar “klara”
Precis. Skillnaden mot andra är väl att jag inte bara tänker om 10 år. Jag vill ha mer avkastning att göra saker för redan nästa år eller när jag kommer på något jag vill konsumera dem på. Och att pengarna jag kanske vill göra något för om 10 år inte ska va dem jag stoppade in utan avkastningen från dem.
Jag har också specifika sparmål. Men de är då inte att spara till tex en resa eller sportbil. Utan att pengamaskinen ska va stor nog att finansiera den genom avkastning.
Jag och frun är pensionärer på heltid. Inga problem att hitta på kul saker om man skaffat sig en bra pension eller sparkonto och klarar av sällskapet med partnern i större dos än förut.
Appropå ork och ekorrhjul etc. Vi drog ner succesivt sista åren vi arbetade. Första steget att dra ner till 4 dagars veckor kändes väldigt trevligt. 3 dagar “helg” kändes riktigt bra. Jag minskade med tiden ner till färre dagar i veckan och ca 6 timmar per dag max. Det var ett riktigt nice läge där jag kunde gå runt på inkomsten hyfsat och ha mycket ledig tid och undvika rusningstrafiken till och från jobbet etc. Kunde även pussla med dagar och ta 2 veckor helledigt ibland. Baksidan är att arbetsuppgifterna man hanterar får inte vara tidskritiska eller kräva tät kollaboration.
Inget fel i att vara ekonomisk och återhållsam till vardags. Det är vi… Köpte just 2 kg kött med kort datum för 20 Kr/kg! Lycka. Vår ICA affär sänker ordentligt vid behov…
Pga ditt sparsamma vardagsliv kommer du troligen med tiden att inse att du ha plats för en hel del spenderande som kan anses lyxigt men anser vi ÄR väldigt mycket trevligare.
Som exempel åker vi på två stycken tre veckor långa resor till Asien inom ett år. Pga 12-14 timmars flygresor kostar vi på oss Premium economy biljetter med bra flygbolag för långa flygresorna. Runt 20KSek per T/R biljett. Stora saker att kryssa av i vår bucketlist.
Jag sparar knappt 20 % av min lön varje månad, och har inga problem med den ”utgiften”. Vanan är grundad, och jag saknar inte pengarna i förhållande till min livsstil
Givet din höga sparkvot och relativt låga ålder kanske din upplevda brist på motivation är en symptom på något annat; Har jag gjort rätt val, och vad försakar jag nu för att göra något annat i framtiden?
Nej men mer seriöst, drömmen om ett friare och mer handlingskraftigt liv i framtiden, ett sätt att minska stress i framtiden. Nu är det en form av dopamin källa.
Gillar känslan av progression, känns bra att bygga upp något, är inte riktigt efter pengarna i sig utan de blir mitt lilla projekt.
Jag tycker om att vara fullinvesterad så även min buffert på 100k som ligger på ett räntekonto skaver lite Bra idé med en ”Gör-något-kul” pott, dock måste jag nog bestämma mig exakt vad det där roliga skulle vara i så fall, annars skulle det kännas fel att ha ännu mer utanför börsen
Hade säkerligen inte ångrat mig att unna mig själv lite mer, men samtidigt tycker jag inte att jag är speciellt snål mot mig själv nu heller Men visst får jag lite pengaångest av att köpa kläder och sånt men det är väl för att det inte är ett intresse jag värdesätter, utan mer ett nödvändigt ont
Det ligger nog någonting i det du säger med att omge sig med likasinnade och kunna få lite pepp/stöd. Har inte en enda i min närhet som jag tror går i samma FIRE-tankar som jag, så ja jag känner mig som en udda fågel
Att vara någon form av ”optimerare” ligger nog i mitt DNA. Är ju en sån där jobbig som (exempelvis när jag hade hemlarm) ringde årligen för att be dem lägga på ”trogen-kund”-rabatten, som konstigt nog föll bort varje år. Man sparade ju ändå en femhundring per år på ett samtal som tog 2 min
Frågan är hur man gör för att lära om hjärnan att det är ok att unna sig/spendera utan att tänka på alternativkostnaden och få pengaångest 2019 tänkte jag att jag skulle unna mig en fin väska (27k) den väskan är fortfarande inte inköpt.
Väldigt glad att hittat till ett forum där det finns folk att bolla med!
Nyfiken på vad det är för väska. Om du tycker att det är för dyrt så finns ju alltid auktioner där man kan fynda, om det skulle kännas bättre. Kaplans, Bukowskis, Stockholms Auktionsverk är några ställen där man kan hitta fina väskor.
Intressant synvinkel! Men om du vill kunna använda avkastningen nästa år blir det väl svårt att få pengarmaskinen i rullning? Avkastningen behöver ju vara en del av pengamaskinen under ganska många år för att få fart på den. Eller missförstår jag din förklaring?
Du månadssparar till en pengamaskin och sen tar du ut och spenderar avkastningen, samtidigt.
Det enda som händer är att du får skatte-ineffektivitet, evt. avgifter samt onödigt krångel i förhållande till att bara skippa insättningar någon månad och spendera lönen istället.
Pengar är pengar och det spelar principiellt ingen roll exakt vilken krona i plånboken som spenderas.