Ny på forumet och jag skulle gärna vilja ha tips från er andra om hur ni håller motivationen uppe när det känns som att man bara står och stampar med sitt sparande?
Är 36 år, har ca 3M investerat på börsen och 1,4M kontant i lägenheten. Sparar ca 50% (18k) av nettolönen per månad och kommer återinvestera utdelningar för ca 75k i år.
Trots att jag känner att jag gör en del rätt ”på pappret” känns det inte som att jag kommer någonstans. Sparandet känns inte alls lika roligt längre. Varför känns det så och vad kan man göra åt det?
Vad har du för mål? Spara utan mål verkar tämligen tradigt. Sen kanske du borde spara lite mindre om du sparar 50% av din nettolön, särskilt om du inte tycker det är kul för tillfället.
På väldigt lång sikt är det FIRE, men kortsiktigt har jag inget direkt sparmål. Kanske där skon klämmer. Jag skulle kanske behöva sätta upp delmål Om jag skulle sänka sparkvoten vet jag helt ärligt inte vad jag skulle göra för pengarna (eftersom jag inte gillar att spendera)
Tydliga mål håller mig på banan iaf Och sen att jag tycker det är genuint kul att spara och investera. Sen är kärlek, passion och glädje det som gör livet verkligt värt att leva (för mig). Skulle jag tröttna på sparandet plockar jag ut en del och lever loppan! Justerar därför de sparade beloppen vid behov.
Jag och min man gör månadsvis uppföljningar på våra tillgångar. Då fyller vi i både besparingar på isk, KF, diverse bankkonton, tjänstepension och skulder. Sedan har vi diverse uträkningar som visar totala tillgångar, totala skulder, tillgångar-skulder och även hur mycket tillgångarna ökat (eller sjunkit) sedan förra månaden.
Vi har även ett tal som är vårt FIRE-tal där vi räknar in även företagspengar och tjänstepensioner efter skatt. Då ser vi också hur många procent av målet vi uppfyllt.
För oss är detta mycket motiverande. Vi har investerat i 10 år, gjort uppföljningen i 5 år. Det blev klarr roligare efter att vi började med uppföljningen.
Tack för tipsen! Uppskattar det verkligen Ja jag behöver nog definitivt sätta mer konkreta mål och kanske även också ha en bättre uppföljning för att få en morot att fortsätta även när det känns trögt
Detta är nog nyckeln för de flesta. Att avvara x % av sin inkomst bör inte påverka ens liv i större utsträckning. Känns det som man lider för att kunna hålla en hög sparkvot över långa perioder, så kan det troligen bli kämpigt mentalt. Har man sen inte ett tydligt mål, så är det nog än tuffare.
Jag satsar inte på Fire, men att leva ok nu och även senare är mitt mål, så sparar cirka 12% långsiktigt till min pension. Sparar också ett par procent för kortsiktiga mål som ger guldkant i tillvaron i närtid.
Jag gissar att det känns så för att dina insättningar, som är konstanta 18k, blir en mindre andel av totalen varje månad, så det upplevs som mer och mer försumbart. Det är det såklart inte, utan spelar roll i längden.
Motivation vet jag inte så mycket om. Vad har man för val, liksom? Det är att spara för att sen ha, och delvis köpa loss ångest inför framtiden genom alternativkostnaden som är att inte kunna använda pengarna nu.
Instämmer i att uppföljning och att inte känna att jag offrar något i nuet på grund av min sparkvot har varit nyckeln för mig.
Sen om man inte vet vad man ska spendera pengar på idag, och inte vet vad man ska ha pengarna till i framtiden så jobbar man antagligen för mycket, eller har för billiga hobbies…