Jag har tittat på Lundin gold, auag gold mining och andra fonder med HÖG förvaltningsavgift.
Vet att ni pratat om xetra- gold etc men tycker växlingsavgiften är hög.
Så hur gör ni som är proffs?
Vad är ”säkrast” förstår att det är hög volatilitet och det är ok. Är bara ”rädd” för att om man investerar i tex Lundin gold att de går i konken o alla pengar går förlorade.
Tänker att det kan va en krydda i portföljen med guld o silver.
Du kommer inte undan höga avgiften om du inte väljer exponeringen genom en ETF. Ett alternativ är att ha AuAg Precious Green (40% fysiskt guld):
Avgiften för denna är något hög med, men jag har själv just denna fond som del av en portfölj på Fondo där den är billigast: https://feefighters.se/isin/SE0014808440
Jag gillar de fonder du nämnde även om de har högre avgifter. Om du är intresserad av individuella bolag skulle jag först titta på de större royalty- och streamingföretagen, som generellt ger bra exponering mot guld och är tämligen säkra eftersom de har bra riskspridning jämfört med rena gruvbolag som Lundin Gold. De 3 största är/var Franco Nevada (FNV), Wheaton Precious Metals (WPM) och Royal Gold (RGLD), så den kan vara värt att titta på dessa.
Det finns en annan väg till att investera i guld, att köpa fysiskt guld. Kan köpa mindre tackor och mynt. Se bara till att aldrig ta dem ut ur sina fodral, aldrig röra vid dem. Man vill ju gärna få passa på att röra vid dem, men gör man det så sjunker värdet på dem.
Inget man vill ha liggandes hemma dock.
Tyvärr tycker jag “avgiften” för fysiskt guldköp är för högt köp vs säljpris. Köpa gamla smycken privat där priset är under guldpriset är kanske bättre.
Har sålt mina guld ETF men har nu Barrick, BHP, Lundin och Rio Tinto som guld alternativ.
Mängden “pappersguld” har exploderat så litar inte på att de verkligen kommer finnas om några vill ha ut sitt, då går det fort utför.
Köpte mitt guld fysiskt 2005-2008 till som det heter ”andra priser” än idag. Själva poängen som jag ser det är att det är värde (pengar) utan motpartsrisk, för att det ska uppfyllas behöver du äga det fysiskt. Idag har jag ca 50-50 guld/index, vilket passar bra även om aktiedelen är tänkta att öka. Men jag tog paus 15 år från allt tänkande på pengar (2009-24) och har därför kommit igång sent med fonderna.
Jag har alltid köpt och sålt via Tavex, som har fungerat utan problem. Det är stor spread så det är inget för korta positioner. Men tror man (som jag) att fiatvalutorna kommer fortsätta falla så är det en bra värdebevarare.
Vilket problem vill du att en investering i guld ska lösa för dig? Beroende vad du är ute efter så är lösningarna olika. Det sagt så är jag absolut inget proffs och inte i någon position att berätta hur du bör göra med din investeringar, däremot kan jag bidra med perspektiv om du är intresserad.
Om du inte har ett problem du vill lösa med guld varför investera i det? Jag vill vara tydlig med att jag vill verkligen inte nedvärdera din vilja att investera i guld, utan snarare ge dig perspektiv för att kunna välja investering med större precision.
Vet vi inte vilket problem vi vill lösa så kan vi inte säga vilken lösningen så är den rätta. Ibland kan problemet vara att man vill vara en del av ett community som också investerar i guld, eller att man vill diversifiera sitt sparande till flera tillgångsklasser, eller att man tror att man kan få mer avkastning, eller för den delen spänning. Vad man nu tror på eller är ute efter så kommer typen av investering i guld att skilja sig. Jag skulle föreslå att identifiera varför du vill investera i guld, för att därefter bestämma hur du ska göra detta. Hoppas det hjälper.