Nedan följer en automagisk transkribering av intervjun gjord med hjälp av AI. Det innebär att den inte är ordagrann och kan innehålla fel.
Visa hela transkriberingen
Välkommen till RikaTillsammans och dagens kortavsnitt där du får liksom guldkornen från RikaTillsammans och i dagens avsnitt så blir det allt från så här vilken fond ska man välja Avanza Global, Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global, det där med skattefritt på ISK-konto upp till 150 000, att man inte ska välja fonder baserat på fondebetyg några tips till dig som vill sätta mål så att detta är ett ihopklipp av våra guldkorn som finns på Instagram och andra sociala medier så jag hoppas att du gillar dem och så ses vi!
Avanza Global, Avanza Zero eller Länsförsäkringar Global? Det var en fråga som jag fick på sms här för någon vecka sedan av en släkting och så här tänker jag kring resonemanget. För det första, alla tre fonderna är ganska bra, det är bättre fonder än vad jag brukar se i folks portföljer så har man någon av de här så kan man ge sig själv en klapp på axeln då har man gjort bra. Om vi nu ska dyka ner i detaljerna och lite nyanserna så brukar jag säga Avanza Global, absolut plus, Avanza Zero, nej det är den jag hade plockat bort från den här listan och Länsförsäkringar Global, absolut plus - en plusfond också. Och om jag ska ge lite motivering så Avanza Global är en global indexfond det vill säga det är en fond som investerar i hela världen, den är väldigt billig vilket är jättebra för jag brukar alltid säga att forskningen rekommenderar en bred, billig, passiv global aktieindexfond, det är Avanza Global och det är Länsförsäkringar Global också.
Avgiften för den är ungefär 0,09%, Länsförsäkringar ungefär 0,2%. Så där är lite till fördel för Avanza Global. Sen kan jag också vara så att egentligen båda de här två har lite sådana här vad kallas hållbarhetsfilter att man plockar bort vissa typer av bolag. Jag är inte så förtjust i det som de här borttagningarna är ofta subjektiva.
Så en fond som jag brukar titta på istället är en som heter DNB Global Index. Så att det är liksom det lite liksom marginellt bättre alternativet tycker jag själv. Men sen är det också så här när det gäller sparande då gäller 50-50-regeln. Man kan ha pengar i alla tre, en tredjedel i varje. Och det går inte att säga vilken av de här tre som kan gå bäst i framtiden utan det enda jag kan säga så här denna är lite bredare, den har ett mindre ESG-filter än de andra.
Så att de är lite i samma kategori varför jag inte gillar Avanza Zero trots att det är en indexfond trots att den är gratis, är att medan Avanza Global tror jag har typ 800 bolag Länsförsäkringar har typ 1000 eller 1100 bolag, DNB har ytterligare några hundra bolag så har Avanza Zero bara 30 bolag och inte ens globalt utan bara i Sverige så att detta är en ganska nischad fond trots att den är gratis som ger ett ganska specifikt bett på att det är just svenska storbolag som kommer gå bättre än annat och det går också lite emot forskningen som säger till exempel att över ett långsiktigt sparande så tenderar småbolag gå bättre än stora bolag.
Då hade jag hellre om jag vill ha den här investera i Sverige då hade jag snarare tittat på en fond som till exempel heter Plus AllaBolag Sverige Eller SEB Sverige indexnära för det är bredare fonder än den här Avanza Zero Och jag tycker att just det här breda att de inkluderar småbolag motiverar liksom är viktigare än att just kostnaden är noll i det här och som sagt det är nyanser alla fonderna är bra. Det finns inga garantier det går inte att säga att detta kommer gå bättre Jag kommer ha bättre avkastning i framtiden det enda som går att säga är Det här med odds och vad går mest i linje med forskningen Så här tänker jag hur tänker du skriv gärna i kommentarerna och eftersom vi pratar om fonder Kolla gärna det med riskinformationen om att alla investeringar håller en risk som står i beskrivningen.
Lycka till med ditt spara!
150 000 skattefritt på ISK - vad ska jag tänka på?
150 000 skattefritt, det är en av de bästa nyheterna för 2025 för oss småsparare. Och detta är de nya reglerna som säger att de första 150 000 kronorna som man sparar ihop på sitt konto behöver man inte betala någon skatt på. Och tanken är att under 2026 så ska detta höjas upp till 300 000 kronor och värdet motsvarar i år ungefär 13-14 hundra kronor.
Det kan man tycka är mycket eller lite pengar men jag tycker liksom principen från staten att uppmuntra sparande det är liksom två tummar. Det man ska tänka på är att det gäller per person, det gäller alltså inte per konto så man kan inte vara smart och ha tre i skattekonton och tänka att man har skatteflytt på 3x150 000 och detta innebär att lite beroende på hur man har lagt upp det så till exempel om man är gifta och man bara haft ett gemensamt sparande så kan det finnas en idé att dela upp det i två så att man har varsitt investeringspartkonto för då kan man på hushållet ha upp till 300 000 kronor skattefritt och när man är gifta då gäller ändå de här arvsreglerna och liksom om man skulle skilja sig etc.
Däremot ska du vara mer försiktig att göra detta om man är sambos, för att sambos ärvar inte varandra och det är annan lagstiftning kring det där. På samma sätt har vissa tänkt ut att det gäller personer gäller även barn. Ja, det gör det, gäller barn. Men om man då liksom lite bulvansparar åt barnen så gäller det att ha koll på liksom ett par olika saker.
Det första är pengar du ger till barnen är barnens pengar så du kan till exempel inte föra tillbaka pengarna till ditt eget konto. De ska bara användas till saker för barnen och nummer tre när barnen fyller 18 så är det deras pengar och då har vi vuxna ingen kontroll längre så att Man vet inte hur man var själv när man var 18, det hade en överhängande risk för en resa till Kos eller liknande Så detta var de viktigaste sakerna att veta kring ISK 2025.
Har du någon fråga kommentar fundering, skriv den så ses vi där.
Välj inte fonder baserat på Morningstar betyg
När jag ser att människor går på det här liksom så här att man går in på bankens hemsida och ska välja fonder och sen så är liksom en av första kolumnerna fondbetyg och som är en till fem stjärnor för att vi människor direkt trillar i fällan att då tänker vi att en fond med fem stjärnor måste vara bättre än en fond med tre stjärnor för så fungerar det om jag väljer en stekpanna eller om jag väljer ett par jeans så kommer de jeansen med bättre betyg vara sannolikt bättre än de med lågt betyg.
Problemet är att så funkar det inte alls med fonder eller investeringar för till skillnad från en stekpanna eller jeans så påverkar inte jeans av slump Medan då en fond i framtiden kan ha haft ett bra år för den hade tur För den fångade till exempel en viss trend, AI-trenden till exempel 2024 men det finns ju ingen garanti för att den fondförvaltaren under nästkommande år kommer fånga nästa trend för att det handlar till stor del om tur så att det till och med Morningstar själva som ger ut de här fondbetygen säger att våra stjärnor har ingen prediktiv förmåga. Tvärtom så visar man till och med statistiken att det är större sannolikhet att en fond med tre eller fyra stjärnor i framtiden kommer gå bättre än en fond med fem stjärnor på samma sätt som det finns studier som visar att antalet fonder som haft fem stjärnor, 75 procent av de fonderna tappar stjärnan inom det kommande året.
Och efter fem år så är det typ ingen som har de här lika många stjärnor kvar. Så det är lite nästan så här att du kan skoja och säga efter mig: “jag kommer aldrig mer titta på kolumnen med antal stjärnor när jag väljer en fond.” Lycka till och så ses vi på fler sådana här promenadtips.
Insikt efter 30 års sparande
Nu har jag snart investerat i 30 år och om jag skulle sätta en rubrik på insikten eller lärdomen från de här 30 åren så är det så här flit och systematik slår allt.
Och vad det handlar om rent konkret så skulle jag säga så här Regelbundet månadssparande i en fondrobot eller en global bred aktieindexfond. Köpa och äga hela höstacken inte leta efter nålar och bara göra detta om och om och om och om och om igen. Det vill säga det här att lite som Nick Maggiulli sa att om man bara fick ge ett enda råd till någon som ska börja investera oavsett hur gamla de är, oavsett hur mycket pengar de har, oavsett vilken kunskapsnivå eller erfarenhet eller vad de är på väg så är det så här bara fortsätt köp saker som genererar inkomster.
Och det bästa man kan köpa det är då att äga alla tillgångar för att det är omöjligt att lista ut i förväg vilka som kommer gå bra eller vilka som kommer gå dåligt och tro mig under de första ja men typ 15-20 åren så försökte jag vara en av dem som skulle vara smartare än alla andra, läsa alla böckerna, gå utbildningarna liksom hänga med, medan liksom så här Ett antal år senare så inser man så här tänk om jag bara hade följt detta flit och systematik rådet från början då hade jag haft sjukt med mycket mer pengar. Så mitt råd till dig är så här flit och systematik slår allt regelbundet, långsiktigt, automatiskt månadssparande i en bred billig global aktieindexfond tillsammans med ett sparkonto eller en fondrobot Jag lovar det kommer slå det mesta. Det är bara kolla till exempel så här på bankerna hur det går för snittspararen, de slår inte en indexfond så lycka till så ses vi på en annan sån här promenad.
Om inte pengar gör dig lycklig…
Om inte dina pengar gör dig lycklig då använder du dem förmodligen fel Det är titeln på en av mina favoritforskningsstudier som gjordes kring just det här gör pengar en lycklig Och föga förvånande så var en av deras slutsatser så här att alla fattar att fotboll kräver träning men få av oss tänker på att även att använda sina pengar på ett klokt sätt kräver träning och det de konstaterade i den här studien var att det finns ju olika saker Som ger olika mycket lycka för pengarna.
Och ett av de där, de kommer ju med några rekommendationer som säger upplevelser är bättre än materiella saker. Det är bättre med många små upplevelser än en stor. Till exempel det som jag och Caroline omvandlade. Om man ska åka på en skidresa med två barn idag så kostar det typ 50 000 kronor om man ska hyra skidor boende hela kittet och då istället för att säga att vi åker på en skidresa så delar vi upp de här 50 000 kronorna på 1000 kronor i veckan under ett helt år där man varje söndag tog samtal med vad ska vi göra för den här tusenlappen extra den här veckan och då gav det upphov till många mer minnen eller upplevelser än den här ena stora skidresan som man med små barn ibland är minst lika trött efter när man kommer hem.
Så att deras tips var att se det ibland på att man behöver träna kring att använda sina pengar för att se vad är det som ger mig Mest lycka för de här pengarna Och ett trick Från en annan bok som heter Your money or your life var att ta fram sitt kontoutdrag för den senaste månaden Och sen bara sätta så här plus, minus eller noll För varje rad För att se så här, gav detta mig energi, då sätter man ett plus, gav det mig ingen energi eller känsla, ja då sätter man ett minus och var det neutralt liksom så sätter man en nolla. Och sen tittar man helt enkelt på det här pappret när man har gjort det så här, gav det någonting, kan jag se några samband är det något som återkommer, är det några utgifter jag borde ta bort eller liknande, så blir detta en slags träning för att se hur kan jag maxa den emotionella avkastningen på pappret Mina pengar.
Så det var ett litet tips så här promenadtips så hoppas du följer och gillar så kommer det fler sådana här promenadtips framgent.
405 av 500 aktier var sämre än index 2024
Hur många av USAs 500 största aktier tror du var sämre än en indexfond under 2024? Jättesvårt att veta därför tog Blomberg reda på det här och konstaterade att 400 Fem av USAs 500 största bolag i S&P 500 var sämre än om man bara hade ägt en indexfond som äger alla de här 500.
Det vill säga 81% underpresterade mot att bara äga den här indexfonden. Och detta är en av anledningarna till varför vi tjatar om att försöka inte välja enskilda aktier Det är supersvårt Du får i de flesta fallen en sämre avkastning än en indexvån.
Tips till dig som vill sätta mål
Istället för att bara sätta mål prova även verktygets standarder.
Och bakgrunden är så här, i samband med ett årsskifte så är många av oss som funderar kring vad ska jag ha för mål för det kommande året och då kan man sätta mål området Pengar relationer hälsa och liknande. Men för några år sedan så tyckte jag att var ganska trist och jag var ganska uttråkad på mål.
Och då fick jag tips om ett verktyg som heter standarder som jag gillar jättemycket. Och det är istället för ett mål som man når vid något specifikt tillfälle eller inte, typ jag ska klättra upp för Mount Everest. Antingen har man nått det eller så har man inte nått det. Så kan man börja tänka i standarden standard är snarare en kvalitet, den liksom lägsta nivån i livet som jag beredd att acceptera i ett område och det kan vara i massor av olika exempel, en standard som jag och Caroline har det är att vi försöker ha liksom en champagneflaska i kylskåpet. En annan standard är att vi handlar liksom ekologisk frukt på Ica, vi försöker alltid ha hallon eller blåbär i kylskapet, vi försöker åka på en skidresa om året och en massa andra saker.
Min bror har att han köper typ alla Nike-modeller som liksom kommer ut och liknande. Så att en standard är någonting, en kvalité på livet som man inte vill gå under helt enkelt. Så att som en inspiration inför då nästa Kommande år att fundera på vilka standarder vill jag ha i mitt liv? Vilka standarder har jag redan idag?
För att vi har ganska många sådana och det är ganska roligt att se det både som mål för det kan dessutom vara ett mål att nå en viss standard. Så lycka till och har du frågor eller att jag är otydlig sen när jag är ute och promenerar så bara skriv en kommentar så tar vi det därifrån.