Långsiktig portfölj, hiss eller diss?

En portfölj jag tänkt ska få rullar på orört ett par år framöver.
Tankar? Hur skulle er 3-mannauppställning se ut?

DNB Global Indeks 80%
LF USA Index 10%
Spiltan Aktiefond Invest 10%

1 gillning

Gissar att merparten kommer att säga DNB Global Indeks 90% samt Plus Allabolag 10%, that’s it.

Jag kör DNB Global Indeks 80%, Spiltan Invest 10% samt Spiltan Global 10%.

Ser väl ingen direkt anledningen till de där 10% Usa när du redan har 80% i globalfonden. Hade hellre lagt dessa 10% även i globalfonden eller något helt annat, t.ex tillväxtmarknader.

Skulle jag bara köra 3 fonder så hade jag valt:
80% Storebrand global all countries
10% ZPRV (etf med Usa small cap value)
10% ZPRX (etf med Europe small cap value)

Vill du inte ha etf:er så hade jag nog kört:
80% Storebrand global all countries
10% Plus allabolag Sverige
10% Handelsbanken globala småbolag

Rent krasst kan man väl se dom där 10% LF USA som en ren krydda till globalfonden, om man nu tror hårt på tech.

1 gillning

Jovisst, det kan man väl :slight_smile: Men då hade jag hellre valt en renodlad teknikfond eller etf.

Vad har vi för vettiga renodlade teknikfonder?

Den här till exempel:

De flesta “vanliga” teknikfonder är tyvärr ganska dyra. Och de få billigare indexfonder jag vet om fokuserar bara på svenska marknaden.

Men den här finns också:

Jag har Swedbank Robur Technology A. På Fondo får du 30% rabatt så istället för 1,36% får du 0,95% i avgift.

2 gillningar

Tack för info, ska läsa på om dom. Kan Spiltan Global vara ett alternativ istället för LF USA i ovan nämnd portfölj?

Om du vill ha extra exponering mot investmentbolag, så ja, då kan den väl vara ett alternativ :slight_smile:

Jag själv ska sälja mina 10% i LF USA som jag äger, och står och velar mellan Spiltan Global och Handelsbanken Småbolag precis som du nämnde. Handelsbanken Småbolag känns mer bredare och mer stabil, men min gissning är att Spiltan Global kommer avkasta mer.

1 gillning

Jag kör såhär:

65% Dnb global
10% LF USA (ren krydda för Trumps kommande år)
10% Handelsbanken Globala småbolag
10% Spiltan Global Invest
5% Dnb Emerging Markets

Nöjd med den fördelningen när man jämför mot marknadens fördelning mellan länder osv.

Nisch-fonderna typ tech är för dyra för att jag ska ha dem på ISK. Däremot tog jag Blackrock finans som 10% i PPM bredvid Såfan, tror avgiften är 0.39%, liknande för Robur Tech kanske?

1 gillning