Hej
Eftersom jag hänger här ibland så förstår jag fördelarna med globala index. Min portfölj är dock sverigefokuserad och jag försöker mentalt styra om. Generellt gillar jag inte att köpa/sälja och är långsiktig så därför går det långsamt. Jag har följande setup nu.
Ska jag ändra?
Kan man flytta stegvis typ 3-5 olika steg mot globalt index och i så fall var börjar man.
Jag har rätt stor kassa. Har alltid haft. Har även kassa på annat håll så totalt sett är kassan 40%. Kassan är stor pga att jag vill undvika risk. Men jag förstår att det inte är smart med stor kassa. Har genom åren missat mycket avkastning på detta. Kan jag minska risken i portföljen och på så sätt ersätta med kassa. Fattar att detta nog mest är ett mentalt spel…
Portföljen är rätt stor så så svängningarna är större än insättningarna så jag kan inte via sparande ändra fördelningen. Jag är helt ointresserad av aktier. Detta är ren förvaltning till så hög avkastning och låg risk som möjligt. Gillar Investor förvisso men inget jag måste ha kvar egentligen
Innehav%
LF Global30
DNB Global7
LF USA2,5
Avanza Zero17svensk indexfond
SEB Sverige Index5svensk indexfond
Plus Sverige4svensk indexfond
Spiltan Investmentbolag8svensk investmentbolag
Investor aktie5svensk investmentbolag
AMF Småbolag2,5småbolagsfond
tele22,5direktaktie
Bure2direktaktie