Bra nybörjarportfölj?

Är detta en bra portfölj. Spiltan global 60%, spiltan aktiefond investment 20%, spiltan små bolag 10%, Länsförsäkringar tillväxt 10%

Vill ha aktiva fonder inte index så tjata inte om det…

DNB global Indeks 70%
Handelsbanken Globala Småbolag Index 10%
Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index 10%
Spiltan Globalfond Investmentbolag 10%

Edit: OK, men var beredd på att de högre avgifterna äter upp eventuell avkastning över tid…

2 gillningar

Det viktigaste är att du kommer igång.

1 gillning

Ska köra på din portfölj. Kör du själv så?

Gillar denna bättre.

Men viktigast att du väljer en som du kan hålla i 10 år inte byta ut varje vecka.

1 gillning

Kan jag byta ut spiltan global investment mot spiltan aktiefond investment?

Personligen tycker jag inte det är en bra portfölj då den inte uppfyller några av mina krav för en bra portfölj. Diversifiering, hela höstacken, marknadsviktat och passivt förvaltade fond med minimal esg är viktigast för mig, och är så jag bedömmer en “bra” fond.

Vad har du för portfölj?

Då får du ju en ännu smalare och sämre portfölj i min mening.

Jag följer indexet MSCI all countires world index.

Ca 60% Usa, 20% Europa (varav 5% Sverige), 10% Tillväxtmarknader och 10% Japan och stillahavsområdet.

Har dock tiltat portföljen lite mot små värdebolag med 10% Usa scv och 10% europa scv.

Men geografiskt så följer jag msci acwi.

Om du vill ha aktiva fonder ser jag detta som ett bra val. Kräver troligen en mer aktiv kontroll än att enbart välja indexfonder. Investmentbolag har historiskt haft en bra utveckling. I ditt val har du detta som övervägande del, med mer globalt än Sverige. Sedan småbolag och tillväxt som komplement.
Om du sedan vill komplettera med en enskild aktie så är Spiltan ett bra val.

Nej, vi i Sverige är en liten del av världen, så globalt bör väga tyngre

Jag kör:

60% DNB global Indeks
10% DNB global Emerging Markets Indeks
10% Handelsbanken Globala Småbolag Index
10% Länsförsäkringar USA Index
10% Spiltan Globalfond Investmentbolag