Hej! Har sparat i fonder i några månader nu och jag sätter in relativt mycket i portföljen. Är ung med väldigt få utgifter samt med en lång spar horisont. Eftersom jag gör detta har mitt kapital växt nu vilket gör att jag stirrar mig mer blind på min riskspridning. Hade uppskattat att få någon annans åsikt om min portfölj. Hade gjort mig väldigt tacksam. Men här kommer den iallafall:)
45% Lf USA index nära
35% Spiltan investmentbolag & plus mikrobolag Sverige
10% Avanza Europa
10% Avanza emergin markets
Vet att Lf global är mer populär och att den rekommenderas mycket men jag kör såhär😅
Min främsta fråga är om det är för mycket vikt till Sverige eller för mycket vikt mot en ”mikrobolags fond”. Tackar i förhand om du tog din tid till att svarar om vad du tycker🙏
Jag kör med 50% av alla sparpengar in i Storebrand Global alla countries. Tycker det räcker som ryggrad i portföljen. Resten placerar jag i annat spännande. Utdelningsaktier, branschfonder. Investmentbolag, småbolag, krypto&guld. Med det sagt skulle jag säga att du kan ändra till iallafall 50% globalfond och behålla spiltan&mikrobolag.
Vet inte om det är rätt eller fel, det får tiden utvisa. Om du däremot inte är så intresserad, inte vill lära dig mer och bara vill spara automatiskt och glömma bort- då rekommenderar jag 100% global indexfond eller kanske 90/10 fördelning:
90%- Storebrand Global all countries
5%- Spiltan Investmentbolag
5% Plus Mikrobolag