Fondportfölj, tips, åsikter, hjälp!

Hej, jag är ny på börsen och studerande, har väldigt lång sparhorisont, söker tillväxt med ändå lite risk liksom.

Fondportföljen

LF global

Spiltan Global

Spiltan Aktiefond

Swedbank Europa

Swedbank robur tech

Har även funderat på att lägga in en småbolagsfond, antingen spiltan småbolag, eller Carnegie småbolag. Vad tycker du om portföljen?

Jag månadssparar runt 8-9 tusen per månad.

Angående att LF global och spiltan global, om jag har förstått det rätt är LF viktad mot tech sektorn, medans spiltan är mer viktad mot finans, därav tänker jag att dom kan funka i samma portfölj?

Skulle jättegärna vilja höra din analys kring min portfölj, även kring vilken typ av fördelning jag bör ha, kanske andra fonder

1 gillning

Hej!

LF Global är viktad efter hur marknaden ser samt det esg-indexet den följer. Just nu utgör tech en ganska stor del av detta, men det där kan variera med tiden.

Jag hade placerat absoluta majoriteten i globalfonden. Typ 70-80% minst. Jag hade även övervägt DNB Global Ineks istället för LF då DNB är utan esg-filtrering och därmed lite bredare (fler innehav).

Europafonden hade jag skippat helt då denna region redan ingår marknadsviktat i globalfonden.

Nischfonder som tech och investmentbolag hade jag hållt till max 10-20% av portföljen.

Angående småbolag så hade jag i så fall valt en mycket billigare fond. T.ex Handelsbanken globala småbolag om du vill vara bred och global, eller plus småbolag/mikrobolag om du vill ha lite mer home bias. Kanske runt 10% totalt av portföljen.

2 gillningar

Ja DNB Global Indeks S är bredare och har mindre ESG. Dock inte utan ESG.

Hållbarhetsvärdet är en siffra mellan 0-100 som tas fram av Morningstar, där ett lägre värde betyder mer hållbar dvs mer ESG.

Desto högre poäng mindre ESG. Desto lägre poäng mer ESG.
DNB Global Indeks S har 20,12 hållbarhetsvärde
Länsförsäkringar Global Index har 19,22
hållbarhetsvärde
Swedbank Robur Access Global A har 19,06 hållbarhetsvärde
Avanza Global har 18,27 hållbarhetsvärde

Äger själv 10% europafond och 10% spiltan global. Någon av dessa ska slopas och gå in i min globala indexfond. Vilken hade du personligen valt att behålla?

Det enklaste är att ta bort båda för fördel till global indexfond.

1 gillning

Tycker att följande hade varit spännande,

LF Global Index 80%
Spiltan Global 10%
Spiltan Invest 10%

Om du måste behålla en av dessa så hade jag behållt spiltan och skippat Europa. Spiltan är åtminstone global, men nischad mot investmentbolag. Men personligen hade jag inte behållt någon :joy:

2 gillningar