Månadsspar Nordnet + fondval

Hej,

Jag har två frågor som jag hoppas kunna få svar på.

1. När jag ska starta månadssparande på Nordnet (Investeringssparkonto), är det ”Månadsspar i fonder” (traditionella fonder) eller ”Månadsspar i börshandlade fonder” (ETF) jag ska välja?
Globala barnportföljen:

Jag är 34 i år och har tänkt spara 500 kr i månaden (kommer öka efterhand) till pensionen.

Har kollat på Jans förslag för fyra indexfonder i Globala barnportföljen och bytt ut en:

Länsförsäkringar Global Indexnära – 70%

Spiltan Räntefond Sverige – 10%

Länsförsäkrningar Tillväxtmarknad – 10%

SPP Aktiefond global – 10%. Här har jag bytt ut Spiltan Aktiefond Investmentbolag eftersom den fått lågt hållbarhetsbetyg av Morningstar.

1. Min fråga: motsvarar SPP Aktiefond Spiltan Aktiefond?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar,

Lovisa

1. ”Månadsspar i fonder” (traditionella fonder)
  2. Nej, den ena är en indexfond med 1800 bolag över hela världen, den andra en aktivt förvaltad fond med 14 st bolag i lilla marknaden Sverige. Så risken är betydligt lägre. Men om du ska göra detta byte kan du lika gärna bara öka Länsförsäkringar Global Indexnära med 10 procentenheter eftersom det är samma typ av fond som SPP Aktiefond global

Tack för ditt svar! Har du något tips på en fond som kan motsvara Spiltan aktiefond Investmentbolag? Eller spelar det kanske inte någon roll - dvs. har jag fortfarande en 90% - 10% fördelning på mina fonder om jag antingen ökar LF Global eller väljer SPP Aktiefond Global?

Vad jag föstått är det den fördelningen som är viktigast…?

Tack igen,
Lovisa

Valet mellan andelen aktiefonder och räntefonder kommer att stå för mer än 85 % av avkastningen, så valet av specifika fonder är faktiskt tvärtemot vad de flesta tror sekundärt. Du kan absolut öka på någon av de andra två globalfonderna. Lycka till med ditt sparande!