Hej,
Jag började spara på Lysa i början av året. Pension, mellanriskspar (5+ år) och ett vanligt sparkonto med ränta. Nu har ju såklart mitt mer långsiktiga spar gått jättedåligt pga världens omständigheter. Hade ni fortsatt spara i det långsiktiga trots att man förlorar pengar, eller hade ni valt att lägga allt på sparkontot framöver istället?
Enkla svaret: Hur du bör göra med dina sparpengar är helt oberoende av vad som hänt på marknaden på senaste tiden. Möööjligtvis vid extrema kursrörelser så kan det finnas en poäng, men där är vi långt ifrån nu. Investera som vanligt oavsett vad börsen gör.
Däremot så bör din plan ändras beroende på när du behöver pengarna. Så ändra dina planer om ditt liv ändras, men inte baserat på kursrörelser.
Hade jag vetat att jag förlorar pengar hade jag garanterat slutat med det. Men jag tror börsen kommer ge skaplig avkastning framöver så jag ligger runt 100% investerad. Kan tänka mig att öka lite om det skulle komma någon nergång. Vad har du för tidshorisont på ditt sparande?
I och med att jag inte försöker tajma marknaden så kör jag på som vanligt med månadssparande så fort lönen kommer.
Pengarna jag sparar på börsen behöver jag inte på långsikt.
Du köper varje fondandel/aktiedel billigare nu än vad du gjorde när det var glada tider.
Allt beror på din sparhorisont. Ska du ha pengarna inom 3 år ska de vara på sparkonto, över 10 år på börsen, däremellan en kombination.
Jag brukar tänka på detta citat i dessa tider:
“The stock market is the only market where things go on sale and all the customers run out of the store…” - Cullen Roche
Eller på svenska:
”börsen är det enda stället, där människor flyr ut från butiken när det är rea”