N00b-fråga: Ersätta Robur Technology

Hej!

Har Länsförsäkringar Global Index, Spiltan Investment (inte global) samt tillväxt- och småbolagsfond (global) OCH Robur Technology. Är sugen på att byta ut Robur mot något billigare. Men isåfall vad? Eller är den värd att behålla?

Det beror på hur mycket du har i Swedbank Robur Technology A. Har du det mesta i global indexfond? Om du inte har så mycket i Swedbank Robur Technology A kan du behålla. Har du för mycket så du blir nervös kan du öka på global indexfond istället.

Tack!

Har bara ca 20 000 i Robur Tech - och ja, det mesta ligger i Länsförsäkringar Global Index.

Ja då skulle jag definitivt behålla.

2 gillningar

Har man månadssparat länge så har den gått fint. Jag började år 2000.

2 gillningar

Om man är nöjd med utvecklingen och utifrån det rekommenderar att öka/behålla innehavet, hur tänker man kring “historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning”? :thinking:

Man kan ju lika gärna tänka sig att det är en bubbla med alla tech-/AI-företag som rusat nu under de senaste åren och att det är en annan bransch som kommer öka på bekostnad av den här branschen framöver :person_shrugging:

Disclaimer: Har ägt tech-fonder tidigare men övergav det tåget, har alltså både tjänat och “inte tjänat” pengar på fonderna i olika perioder men nu valt att hoppa över den typen av fonder (branschfonder).

2 gillningar

Var och en får göra sin egen bedömning och ta konsekvenserna av sina val.

3 gillningar

En etf kan vara billigare med samma inriktning, om det är fondens kostnad som skaver.

Nu är inte jag varit med så länge i livet eller kring fondhandel. Men jag tycker mig se att teknisk utveckling är ganska stabilt. Det är något vi kommer fortsätta med. Jag tror (tyvärr?) inte att vi är redo att överge teknisk utveckling för att leva enklare. Och då kommer tekniska utvecklingen snarare öka…
Med det sagt så finns absolut utrymme för mig att öka innehav inom teknikfonder :sweat_smile:

1 gillning

Jag tycker att det finns en plats för allt i en portfölj - allt handlar egentligen om fördelningen. Jag använder DNB Teknologi då det är en bredare teknikfond som fokuserar på media samt telekom också. Robur Tech är en mer nischad inriktning inom IT. Om du tror på fonden i framtiden så kör på det!

Vill man inte ha privat så kan man ha i PPM istället då det är bra rabatt.

Totala avgifter på Avanza:
DNB Teknologi S privat 1,32% PPM 0,39%
Swedbank Robur Technology A privat 1,35% PPM 0,23%

4 gillningar

PPM håller ju dock på att skrotas successivt. Långt ifrån säkert att Robur Technology kommer ligga kvar i nya systemet.

För övrigt kan det vara bra att tänka på att Robur Tech nyligen har bytt förvaltare. Barrett var ju stjärnförvaltaren på Robur som nådde fantastisk avkastning i både Tech och Globalfonden, främst genom att tidigt lägga en tung övervikt i Nvidia. Nu har han flyttat till UK och fonderna har tagits över av andra. AI-boomen verkar ju dessutom mer eller mindre mattas av, och jag tror man bör ta sig en rejäl funderare på om bolagen i den sektorn (som väger tungt i Techportföljen) är rimligt värderade idag…

Har skrivit en del om Robur Technology tidigare.
Den är extremt volatil. Har haft den sen typ 1998.

Som mest tappade den typ 78% från toppen av IT-boomen till botten under IT-kraschen.

Sen ett par 20-50% tapp genom åren.

Men den har gått extremt bra senaste 10 åren.

Jag har den privat och i PPM.

Igår såg det ut så här:

Kan man inte hantera stora svängningar och risk för stora procentuella förluster så bör man inte ha några större belopp i den.

5 gillningar

Är nog yngre men inte mycket yngre :sweat_smile:
Max 10 år till ska jag jobba, dock lutar på ett intervall på 5-10 år. Kommer inte vänta på officiella pensionsåldern.

Jag har redan dragit ner risken genom att skapa en 60/40 portfölj. Därmed har jag lite högre risk på aktier och fonder.
Jag är väldigt tung inom Tech och funderar kontinuerligt om jag ska göra något åt del eller inte. Men just nu är beslutet att fortsätta med samma portfölj ett tag till.
Inom PPM står Robur Technology för 60% av innehavet till exempel.

1 gillning

Tyvärr till största del fasträntekonton.
Men nu har räntorna sänkts så pass att jag behöver hitta alternativ när de ska förnyas.

1 gillning

Håller jag mig borta från.
De brukar kosta för mycket och ger mig inte det jag vill ha i aktiedelen.
Föredrar att ha rena aktiefonder och komplettera med ränte- & obligationsfonder

Jag vet fortfarande inte vilka det kommer bli.
Finns ett par väldigt långa trådar kring denna typ av fonder i forumet.

1 gillning

Bara att fråga på. Folk är glada i att svara :grin:

1 gillning

Om man tänker på Nvidia. Aktien har gått upp sjukt mycket. Kommer AI att utvecklas lika extremt framåt i tiden?

Fundera på det. Jag själv har inte något svar.

En fond med enbart Nvidia skulle nog ha fem stjärnor i jämförelse med andra fonder. Typ.