Ny investerare i denna marknad

Hej!

Har sniglat på forumet länge och kollat med ,men inte riktigt kommit igång med mitt eget investerande och nu när hela marknaden är så skakig känns det svårt att börja, undrar vad som rekommenderas?

Lite fakta om mig.

29 år
Egenföretagare
Lön på upp till statlig skatt och sedan utdelning på resten,lite olika från år till år då jag varit pappaledig då och då. Men ett “helt” år har tidigare genererat ca 250kkr, kommer nog bli mer i framtiden.

Husägare, belånat till ca 57% utifrån mäklarvärdering nyligen. Vi har renoverat ganska rejält nyligen och värdering har ökat från ca 2.8 till 4.0 Mille på ca 2 år.

Har även 2 biler och 1 mc som är fria från lån värde totalt ca 250kkr

Har endast varit egenföretagare i ca 2 år och därav inte hunnit bygga så mycket kapital. Innan dess satt jag på en lön på ca 24kkr / md

Sitter just nu på ca 200kkr på mitt sparkonto som jag egentligen tänkte skulle investeras. Därutöver ca 100kkr i kryptovalutor.

Planen långsiktigt tänker jag är uthyrningsfastigheter men det kräver ju en del i insats, så det är isf ett investerande som jag tänker skal ligga i 3-5 år.

Några rekommendationer?

3-5 år är inte så lång tid och vi har en flyktig miljö. Tänk på Handelsbankens fasträntesparande, du kan få 2,94% på två års bindning, vilket är ganska bra för en riskfri placering.

Om du har ett företag (inte enskild firma) kan du få en liten fler hos SBAB.

Se även detta inlägg.