Pensionsspar eller samlat spar?

Hej,

Jag tänkte börja spara och använda mig av nybörjarportföljen. Jag har dock ett pensionsspar i isk sedan innan i en samlad fond som banken rekommenderade (Lf sparmål 2045). Den har dock rätt hög avgift. Ska jag ta de pengarna och lägga in i nybörjarportföljen eller ska jag starta ett separat sparande?

Hej,

Vad är syftet med det nya sparandet? Är det också ett pensionsspar? Hur lång tid har du kvar till pensionen?

För långsiktigt sparande, så som till pension om man är ung, så lämpar sig den globala barnportföljen bra.

Om det nya sparandet också är ett pensionsspar så skulle jag slå ihop det. Om det inte är det så skulle jag överväga att sälja lf-fonden och köra antingen enligt nybörjarportföljen eller den globala barnportföljen beroende på tidshorisont.

/Jonatan

Hej Charlotte!

Du verkar vara inställd på att köra Nybörjarportföljen, hur lång tidshorisont är ditt sparande på?
Om det är över 10 år, så skulle jag rekommendera att köra Globala Barnportföljen istället, men skulle det vara mellan 5-10 år så skulle Nybörjarportföljen vara ett bättre val.

Sen till frågan om du ska flytta ditt sparande sedan tidigare, det tycker jag du ska göra, det sparandet du har på LF är väldigt hög avgift och du skulle under en längre period få en lägre avkastning tack vare den höga avgiften.

Hoppas du kommer fram till hur du vill göra!