Jag funderar på hur jag ska göra med kontanter nu när jag ombalanserar.
Att föra över överskottet från annat till kontanter just nu känns motigt.
Hur resonerar ni kring detta? Flyttar ni över till kontanter och följer strategin eller gör ni något annat?
“Kontanter” är ju räntefonder eller sparkonto i termer av en RikaTillsammans-portfölj. Men visst är det mycket defensivt om det är 25% av innehavet, och kanske rentav inte lämpligt för din livssituation? Är det därför det känns motigt?
Jag brukade pilla med allvädersportföljer för ett par år sedan för att riskjusterad avkastning är rätt sexigt i teorin. Men till slut tog jag mitt förnuft till fånga och insåg att jag var för ung för det.
Jag behöver mer gas än broms! Är det likadant för dig?
Jag är inte så ung.
Jag har den som hink två och den är fylld så jag ombalanserar den endast.
Jag har kontanterna på sparkonto men det kan ju vara värt att fundera på att ha dem i räntefonder istället så klart.
Ja det är väl guld och aktier som dragit iväg ![]()
Finns ju lite alternativa ombalanserings tekniker. Man måste ju inte ombalansera till 25% varje år.
Tex kan man sätta en nivå under vilken man inte ombalanserar. Tex ±5%enheter så innehav får röra sig mellan 20-30% utan att man rör dem.
Man kan ju även då över 30%/undrr 20% ombalansera tillbaka till 25% eller bara den delen som är över 30% respektive under 20% för att låta vinnarna köra och förlorarna få återhämta sig.
Så sätt regler som passar det du vill göra. Finns nog lika många varianter som individer ![]()
När du säger kontanter, jag antar att du menar sparkonto med ränta och insättningsgaranti?
Hur ofta ombalanserar du? Tänker att det kanske går att låsa en del av kontanterna till högre ränta på 1-3 års sikt?
Varför känns det motigt just nu om jag får fråga? 2024 var ju ett fantastiskt år, mycket drivet av värderingar som gått upp. Om något borde det väl va skönt att ta bort lite från aktie & guld-delen nu? ![]()
Det är nog mest att räntorna går ner generellt och det gör att räntekonto lär ha låg eller ingen ränta framöver.