Hej
jag är en singel 27 åring, som alltid har haft oro om att bli skuldsatt utan jobb, även fast jag är en ganska ekonomisk person (paniktänkare)
under dom senaste året har jag sparat ihop ca 250 000 kr varav 100 000 kr har jag velat haft på ett säkert räntekonto som buffert, dels på grund av att summan ger mig en viss (falsk) trygghet. sedan ett år tillbaka har jag investerat ca 30 000 kr enligt din RikaTillsammans portfölj, som har visat sig genera mer kapital än vad räntekonton hade gjort på säkert 10 år.
Nu börjar jag fundera och tvivla på om dom här 100 000 kr är berättigat att sitta på ett räntekonto, och kanske jag skulle ta och omvärdera mina åsikter kring “nettoförmögenhet”
Min rädsla har varit och kommer nog alltid va att om jag lägger alla mina hårt besparade pengar enligt RikaTillsammans portföljen eller vilka andra slags aktietyper, så kanske den dagen kommer jag då jag kommer ha behov av att leva på mina besparningar en längre tid. och kapital har förminskats av till exempel en börskrasch som 2008 eller annat.
Jag har haft funderat att prata med en bankman om det här men, jag är rädd för att få en subjektiv åsikt. Du som en egen sparare som jag har viss tillit till, kanske kan hjälpa mig med en objektiv åsikt om hur kanske du själv skulle göra om du hade mitt kontrollbehov/ paniktänk, med ett sådant kapital?