Investera en påse pengar i dessa tider?

Börsen går ner.
Jag är historiskt sett försiktig och har haft pengar under väldigt många år på vanligt sparkonto utan ränta…Hål i huvudet såklart, inte kul att se tillbaka på nu.
Hur går jag framåt; lägger in hälften på börsen och hälften på räntekonto?
Eller alltihopa i indexfond(er)? Eller ska jag vänta lite till (som jag “alltid” gjort).
Jag behöver hjälp att strukturera upp och hitta ett sätt att förhålla mig.

Nja, vad den gör vet vi inte. Vi vet att den har gått ner väldigt nyligen ganska lite. Med andra ord är det lite rea nu :smiley:

Bästa tiden att plantera ett träd var 20 år sen. Näst bästa är nu.

Det är nog inte läge att börja fundera på en fördelning riktigt ännu. Utan börja istället med att hitta en risknivå som passar dig. Hur mycket kan du förlora utan att det är ett problem?
Hur lång tidshorisont har du?
Framförallt hur mycket kan du förlora utan att du kommer sova dåligt?

Att vänta för att man upplever att börsen är hög är sällan till aldrig en bra strategi. Utan du bör nog hitta den risknivå som passar dig oavsett om du upplever börsen står högt, lågt eller mittimellan.

Den fördelning som ger en för dig lämplig risknivå kan vara 100% aktiefonder eller den kan vara 0% aktiefonder och allt på sparkonto. Eller nånstans däremellan.

Hur ser din tidshorisont ut på det kapital du har? När har du tänkt använda hur mycket av det?

1 gillning

Hej Nightowl,
Du verkar klok som en uggla.
25% kommer jag behöva om ca 2 år, det beloppet vill jag inte förlora.
Resterande kan jag investera på 10 års sikt. Får säkert lite ont i magen om jag ser att det går ner 10% men å andra sidan är jag inte sån som loggar in särskilt ofta o kollar.

Att “vänta lite till” låter som den absolut sämsta strategin om du nu har alla pengar på sparkonto utan ränta. Börja med att flytta över allt (förutom lite buffert) till räntekonto. T.ex. Klarna Sparkonto som ger 0.9% utan bindningstid.

Ang att få ont i magen, har du inte nu premiepension och tjänstepension? Där har du också pengarna i fonder. Får du ont i magen av detta?

Då skulle inte jag (med en försiktig risknivå) inte ha något av de pengar i aktiefonder utan på sparkonto med ränta och insättningsgaranti. Om det är mer än 1MSEK så dela upp på flera banker så du har en insättningsgaranti som täcker alla pengarna. Du kan se det som ett målsparande.

Vad gäller resten av pengarna kan det nog vara bra att checka in lite olika avsnitt på bloggen, huvudsakligen 4 hinkar principen. Där du har ett målsparande på den summan på beloppet som dina 25% motsvarar. Målsparandet hamnar alltså utanför hinkarna (eller som en extra del av bufferthinken).

1 gillning