Försöker läsa och inser att 5 års sparkorisont hamnar någonstans mellan kort- och långsiktigt sparande. Planerar en längre resa om 5år och funderar över bästa sättet att spara till detta om man ändå vill ha någon möjlighet att pengarna ska växa mer än på bankkontot.
Kommer att spara mellan 1000-2000/månad och börja från 0.
Räntefonder, Nybörjarportfölj (med hög andel räntefonder?), sparkonto med högre ränta, Akelius preferensaktier?
Vet att det inte går att förutse framtiden och allt beror på risktagandet men vad hade ni gjort i situationen?
Om jag vill** ha pengarna efter 5 år, hade jag haft drygt hälften i räntefonder och den andra hälften i aktiefonder. Det kniviga är, som du påpekar, att man inte kan förutse framtiden. Alls.
En börskrasch kan inträffa när som helst under din spartid eller efter den. Är du beredd att förlora större delen av dina investeringar och kan skjuta fram på ditt resande för att låta börsen komma ikapp det den har tappat?
** hade jag sparat till t ex bostad hade jag inte lagt pengarna på börsen alls om spartiden är 5 år.
Vilka räntefonder man ska spara i är knepigt då råden kommer från alla håll och dessa inte är enhetliga. Man brukar väl säga att man ska undvika obligationsfonder (långa löptider) eftersom när räntan börjar gå upp kommer värdet på dina befintliga obligationsfonder minska.