Korta svaret är nog: det finns inga.
Jag tänkte samma sak för ett tag sedan men förstod att afrikafonder var något som var poppis för ett antal år sedan och samtliga har lagts ner eller gått ihop med andra fonder. Tror det var svårt att upprätthålla rena afrikafonder pga ont om bra företag att investera och illikvida marknader.
Men det finns ett par frontier market-fonder som har lite Afrika men där ingår givetvis även nordafrika. Resten är huvudsakligen Asien. Avgifterna är givetvis höga men finns lite billigare på SAVR ibland.
Tundra Sustainable Frontier Fund, avg. 2,95% (1,67% på SAVR):
3,5% Nigeria, 1,06% Botswana = 4,56% Subsahara
Coeli Frontier Markets, avg. 3,58% (2,42% på SAVR):
8,8% Kenya, 1,97% Mauritius, 1,05% Ghana, 1,01% Rwanda = 12,83% Subsahara
East Capital Global Frontier Mkts, avg. 2,60% (1,93% på SAVR men måste flyttas dit):
2,83% Kenya, 1,21% Senegal = 4,04% Subsahara
Coeli SICAV I Frontier Markets Fixed Income, avg. 1,80% (finns inte på SAVR):
Obs! Obligationsfond som investerar i stats- och företagsobligationer. Vet inte vad man kan förvänta sig för avkastning på sådant?
Hittar ingen komplett lista men åtminstone 6,89% Nigeria, 3,54% Elfenbenskusten, 4,93% Ghana, 2,48% Zambia = 17,84% Subsahara.
Det var de jag hittat i SEK men finns väl några FM-fonder i EUR också. Men troligtvis ingen med nämnvärt större andel Subsahara.
Själv valde jag Tundras fond och har några få procent av mina innehav i den. Tänker att det känns gött att vara lite “i framkant” och tror och hoppas på att dessa ekonomier växer till sig på 30 års tid när det är dags för min pension.
Tror jag ska placera lite i Coelis fonder också, jag gillar att pilla med småinnehav.