Jag har nyligen börjat fondspara och jag har byggt upp en portfölj med 5st fonder enligt nedan fördelning. Min plan är att månadsspara långsiktigt. Jag har hittills köp fonder för ca 40.000kr. Jag skulle uppskatta om någon/några har möjlighet att lämna er syn på valet av fonder, fördelning, samt om ni har några andra tips. Tack på förhand.
Ser bra ut som helhet, sen finns det alltid småsaker man kan pilla i beroende på personlig preferens. Vissa vill ha en fördelning som är närmare global index, vilket i ditt fall skulle vara mindre tungt i Sverige och småbolag.
Instämmer med @firreb, bara du känner dig nöjd med fördelningen så är det bra fonder du fått ihop.
Huvudregeln är som bekant globalt index, så brett och billigt som möjligt, men det är förstås inte förbjudet att leka med fördelningen om man känner för det
Jag funderar på att byta Sverigefonden till en Nordenfond för att sprida risken, är det en bra idé? Om ja, vilken fond skulle ni rekommendera? Om nej, varför?
Portföljen är till största del exponerad mot USA och Kina, bör jag inte sprida risken genom att lägga till t.ex. en Europafond?