Portfölj för livslångt sparande - vad tänker ni om den?

Hej!

Jag håller på att sätta ihop en portfölj till ett livslångt sparande. Tanken är att jag inte ska behöva hålla på och logga in varje vecka för att kolla mina fonder, utan att det ska räcka med att ombalansera en två gånger om året.

Jag vill ha en relativt hög risk, men jag vill samtidigt att portföljen ska växa stabilt. Tanken med de tre sista fonderna (branschfonderna) nedan är att ta del av de megatrender som finns i världen och som jag gissar kommer att växa kommande decennier. Är 15 % för mycket för dessa tre fonder?

De första sex fonderna ska fungera som en motvikt till mina antaganden om megatrenderna.

Snittavgiften för portföljen blir 0,45 %, vilket jag tycker är relativt lågt och bra.

Min exponering mot Sverige är 27 %, vilket kanske är i högsta laget. Är det för mycket? I övrigt känns det som att jag har bra balans mellan de geografiska marknaderna.

En del av mitt sparande kommer att gå till ett sparkonto med ränta, istället för att använda mig av räntefonder i portföljen. Jag har dock inte beslutat mig för hur stor del av mitt sparande som ska gå dit. Är 20 % rimligt?

Fonder 100%
Länsförsäkringar Global Index 45,00%
Länsförsäkringar Tillväxtmrkd Idxnära 8,00%
SEB Hållbar Sverige Indexnära 8,00%
AMF Aktiefond Småbolag 8,00%
Handelsbanken Gl Småbolag Ind Cri 8,00%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 8,00%
Swedbank Robur Ny Teknik 5,00%
Handelsbanken Hållbar Energi 5,00%
Handelsbanken Hälsovård Tema 5,00%

Vad tror ni?

Kom gärna med förslag!

jag är en nybörjare i fondsammanhang men jag tycker det ser rimligt ut, avseende allokering. Jag har en liknande portfölj men har mer globalfonder, 60%. Jag har även valt bort EM och istället lagt i en Stilla havet-fond för att exponera mot Asien men då mest Japan. Totalt ser det ut så här för mig:

LF Global indexnära 60%
Spiltan investment 15%
AMF Stilla havet 10%
SEB Hållbar indexnära 8%
AMF småbolag 7%

Jag tycker spontant att fonderna ser bra ut, men det intressanta vore att höra din motivering och tankeprocess. Varför har du valt just dessa fonder och dessa viktningarna?