Feedback på fondportfölj för långsiktigt sparande

Hej.

Håller på att sätta i hop en egen portfölj och önskar lite feedback från er erfarna sparare.

Mitt förslag är enligt nedan.

Är det för många fonder, dvs för mycket överlappningar mellan fonderna?
Tankar om mikrobolagsfonden samt TIN Ny teknik?

50% LF Global indexnära
10% LF Tillväxtmarknader
10% Handelsbanken globala småbolag
10% Plus Svenska småbolag
6,67% Spiltan Investmentbolag
6,67% Plus mikrobolag
6,67% TIN Ny teknik

Alternativ kan man tänka sig att ta bort dom tre sista fonderna och fördela ut på de fyra första i stället.

Det där med 6,67% känns ju lite onödigt krångligt kanske? Kanske lägga 10% i Investment och 10% i teknik om du vill ha lite spekulation i att just teknik ska gå bra framöver. Annars kan du lägga det i globalfonden.

3 gillningar

Hej,

Näe, inte jättemycket överlappning :slight_smile:

Inga tankar direkt, dom fyller sitt syfte genom att ge dig exponering mot dessa delar, så vill du ha dom så kan dom absolut vara en del av din portfölj.
Däremot så är jag också lite inne på vad @MattiasA90 skriver, att 6.67% inte gör så mycket av en portfölj och att du kanske ska koncentrera portföljen lite?
Du har ganska många småbolagsfonder, visst dom är i olika områden så kanske är okej ändå, däremot så har du över 30% små-/mikrobolag, ganska mycket övervikt mot just småbolag. Något du funderat över? :slight_smile:

1 gillning

Jag tycker det ser riktigt bra ut. Du kör 80% i stabila fonder och sedan gör du en chansning med 20%. Helt rimligt om man har en lång tidshorisont. (Sen kan man ju inte veta om just dessa 3 nisch-fonderna kommer bli bra i framtiden.)

1 gillning

Nu gjorde jag enligt följande.

LF Global indexnära 50%
Avanza emerging markets 10%
AMF Småbolag 15%
Handelsbanken globala småbolag 15%

Spiltan investmentbolag 5%
TIN nyteknik 5%

Jag tycker att AMF småbolag är intressant då den inte verkar följa något index. Jag tester den ett tag så får vi se om jag behåller eller köper in mig i PLUS-fonderna. Jag har hög exponering mot småbolag men jag tror på det och tycker det är spännande :slight_smile:

Skulle säga att nästan 25% i Sverige är lite väl mycket.

Ja det är en bra sypunkt. Gillar småbolag men jag ska fundera lite mer kring det och om man kanske skulle minska ner lite och öka på globalfonder i stället.

Du har en poäng i det. Kanske borde minska ner lite i AMF och HB och öka LF Global.