Feedback på fondportfölj

Tankar och input kring denna portfölj? Bör jag ändra något?
Tänkte investera 525k klumpsumma enligt följande fördelning sen månadsspara 10k/månad.

20% Länsförsäkringar Global Indexnära
20% Swedbank Ny Teknik
20% Handelsbanken Hållbar Energi
20% Öhman Etisk Emerging Markets
10% Länsförsäkringar Sverige Indexnära
10% AMF Aktiefond Småbolag

/Mattias

Tycker det ser ganska bra ut. Har du funderat något kring att du kommer ha mycket teknikaktier i portföljen? Hur resonerar du där? Är genuint nyfiken eftersom jag själv håller på att sätta ihop en portfölj.

Hoppas bara att du är medveten att du har 70% av portföljen i jätte högrisk?! Själv skulle jag aldrig satsa på de aktiva fonder i portföljen. Amf småbolag ,LF Global indexnära är bra. LF Sverige indexnära hade jag bytt ut till Seb Hållbar Sverige indexnära. Annars riktigt högrisk portfölj. Öhman Em är dyr indexfond. Hur tänker du på de dyra aktiva fonder om de ska prestera lika bra om 1 år eller 3-5-10 år? Branchfoner och tillväxtmarknad fonder 70% i portföljen är inget att leka med för nybörjsre då både upp och ned sidan är hög. Då pratar vi om +/- 70%. Det kräver riktiga erfarna spelare på börsen utan kännslor för stora nedgångar.

Tipset är att du kör det på SAVR.

Robur Ny Teknik A 1,02% istället för1,34
Öhman Etisk Emergin Markets 0,7% istället för 1,06
AMF Aktiefond Småbolag 0,38% istället för 0,45%

Du är väldigt överviktad teknik. LG global består redan av 20% teknik, det blir stora överlapp vilket ger en hög exonering mit en enda bransch. Du lägger många ägg i samma korg d.v.s.

Mitt tycke: absolut minst 50% global index och absolut max 10% teknikfonder.

Å andra sidan, eftersom du behöver fråga om hjälp tror jag att en fondrobot skulle passa mycket bättre för dig, eftersom att du möjligtvis inte besitter rätt kompetens för portföljbyggande än.

Ser helt OK ut.

Du har ganska hög risk jämfört med de flesta modellportföljer - vilket förmodligen kommer ge resultat med avkastningen. Men det kan oxå gå åt andra hållet…

Tack för bra input. Ska kika över andelen teknikfonder.

Är såklart medveten om att det är hög risk, jag har en buffert så dessa pengar kommer kunna ligga i 10+ år utan problem samt fyllas på varje månad.