Hej. Undrar lite hur stor del globala fonder som är rimligt att ha i en portfölj .Mina portfölj ser ut som följande50% Länsförsäkringar globala indexnära20% Spiltan investment10% Acces Asien10% SEB småbolagC/R10% Swedbank Robur Teknik Är det en bra fördelning eller någon som har förslag på ändringar i portföljen ? Mvh Magnus
Det tråkiga svaret är väl att det ser bra ut. Jag skulle kanske byta ut den dyra (men historiskt högpresterande) SEB Småbolag mot antingen AMF Småbolag eller PLUS Småbolag Index. På “teknikdelen” kan man även tänka sig en diversifiering och låta Robur Ny Teknik och TIN Ny Teknik dela på den kakbiten. Detta beroende på att det handlar om aktivt förvaltade fonder och man kanske inte vill satsa allt på en häst?
Dela upp tekniken på Robur Ny teknik och Robur Technology så får du en bättre diversifiering på tekniken.
I övrigt ser det bra ut
Tack för era svar.
Har tänkt lite på AMF småbolag också med den låga avgiften mot seb. Men seb småbolag har betydligt högre avkastning än amf även om man inte kan lite på historiken.
Så ni tycker det är bättre med 2 teknik fonder än 1?
Mvh Magnus
Eftersom de är aktivt förvaltade så rekommenderar jag en diversifiering där.
Jag tycker du ska ha kvar SEB småbolag men hålla noga koll på utvecklingen. Går SEB småbolag sämre än AMF småbolag så byter du. Avkastningen är det som är viktigast.
10000-kronors-frågan är ju när det är? AMF Småbolag har gått bättre i år och ungefär samma på ett år.
Tack för era svar. Har koll på börsen och mina fonder varje dag så ska ha lite extra koll hur det går mellan dessa små bolags fonder . Så får jag se hur jag gör . Mvh Magnus