Tips på bra ETF för Guld och Silver på Nordnet

Hej,

Är ute efter köpa Guld och Silver inför vad jag tror kommer bli kommande oroligheter på börserna runt i världen. Vill inte handla fysiskt guld och är inte ute efter någon hävstång. Helst en direkt koppling till guld respektive silverpriset och inte till företag i respektive bransch. Finner det svårt att hitta detta på egen hand och har aldrig handlat med ETF papper innan. Kan du hjälpa mig att hitta något lämpligt?

Tack på förhand!

Per

Sök på IAU, GLD eller PHYS i Nordnet. Bra guld-ETF:er för småsparare som vill diversifiera portföljen. Köpa fysiskt är bara onödigt.

Ja, och Per, om din inte redan har läst Jans “Mina erfarenheter av olika sätt att köpa och investera i guld och silver” så rekommenderar jag den.

Det går även att läsa om SPDR Gold Shares ETF på Wikipedia.

Såväl iShares Comex Gold Trust och SPDR Gold Shares ETF har 40-sidiga finstilta prospekt som beskriver att de har fysiskt guld – åtminstone i princip. De jurister som har försökt att fullt ut förstå de snåriga uppläggen påstås har gått bet.

Sedan är det bara att sätta igång och tajma marknaden! Börsen har redan börjat rasa och guldet tangerar årshögsta. “Det skulle man ha tänkt på tidigare”. :wink: