Man läser dagligen om hur olika pensionsjättar på olika sätt bedriver politik med mina pensionspengar. Alltid utan att fråga mig. Så finns det något sätt att ha pensionspengarna utan att en blåhårig, skrikig vegan använder dessa för att göra världen och min pension sämre? Det är ju flera delar, dels pensionsbolag för itp, dels fondval. Tips?
Skulle inte vilja ha en fond som investerar i Ryssland men i övrigt så tror jag att jag förstår hur du menar. Känner inte till någon sådan.
Det enda jag kan tänka mig är stt i stor grad som möjligt göra egna aktiva val. T.ex i tjänstepensionen så byt ut så mycket traditionella försäkringar som möjligt och byt till fondförsäkring där du väljer egna fonder som passar dig.
I PPM så får du försöka hitta den fond som passar dig och dina krav bäst.
Tack för input men jag hade hoppats på tips på breda indexfonder utan massa hittepå, som dessutom går att komma åt genom fondförsäkring inom itp respektive i ppm systemet. Jag antar att alla pensionsförvaltare är skadade, så ur det perspektivet spelar det kanske mindre roll var man har fondförsäkringen. Du har inga specifika tips?
Alla indexfonder har nån form av hållbarhetsinriktning och exkluderar lite olika. Så jag tror inte det spelar så jättestor roll.
Jag har t.ex valt Swedbank fondförsäkring och där har jag placerat det mesta i Swedbank robur access global. I PPM har jag AP7-såfa.