Det är lite svårt att veta var jag ska lägga denna fråga. Jag har i dag efter drygt 30 år i samma företag fått veta att min roll skall hanteras i ett billigare land. Eftersom jag är 62 år och jobbat i företaget så länge har de erbjudit 12 månaders lön, samt 6 månadslöner därefter i en klumpsumma.
Frågan är hur jag skall gå vidare efter detta, jag har en tjänstebil idag, som jag får behålla ett år, förmånsvärdet är ungefär 7000 inget löneavdrag för bilen, fritt bränsle för bilen. Jag har också möjligheten att lämna in bilen och få bilersättning 4700 kr per månad.
Skall jag behålla bilen eller ta ett bilbidrag?
Jag löneväxlar 3000 kr i månaden, skall jag fortsätta med det?
Min månadslön är ungefär 61000 kr.
Om jag kollar min pension på minpension.se så kommer jag få ungefär 65000 per månad fram till 74, sedan 55k före skatt efter att ha smetat ut allt livet ut. borde man göra något
Som I om du ska pensionera dig? Tycker det låter rätt nice, givet att du känner att pension kan vara meningsfullt. Vad är din uppsägningstid från företagets håll? Utköp börjar vanligen vid dubbla. Gissar det är vad som diskuterades här så låter som en rimlig summa.
Om du hellre vill fortsätta jobba så har företaget vanligen inte möjlighet att säga upp din anställning för att rollen försvinner. De ska då se om det finns andra tjänster.
Är du med i facket är det verkligen dags att ringa dem.
Jag hade föreslagit att du omedelbart startar ett eget aktiebolag och börjar som konsult inom området du jobbar inom. Se till att ha koll på hela ditt kontaktnät och ring runt och förklara att du finns tillgänglig som konsult. Se bara till att inte acceptera några konkurrensklausuler.
Sedan lägger du alla pengar du får in i bolaget. Ta inte ut någon lön, utan enbart utdelning. Pengar som blir över kan du spara i bolaget och ta ut senare.
Sedan kan du köra konsulting i några år eller så länge du känner för det. Som egenkonsult så kan du också jobbat så mycket eller lite du vill. Du kanske vill gå ner på halvtid?
Tråkigt att bli uppsagd av arbetsbrist, men ekonomiskt har du fått mycket bra avgångsvederlag på totalt 18 månadslöner ( drygt 1 mkr) samt en stabil framtida pension på 65 tkr/mån.
Detta ger dig bra utgångsläge för att planera de kommande åren, grattis!
Skulle behålla tjänstebilen med med fritt bränsle.
Sluta löneväxla direkt, att låsa in mer kapital än den tjp du har ser jag ingen mening med.
Försök att undvika skattechock när du får en klumpsumma, du ligger redan över brytgränsen för skatt där allt över ca 55 tkr mån kommer du skänka 20% skatt till staten.
Fördela betalningen så du slipper betala statlig skatt, går det att förhandla fram?
Samma gäller din tjp att droppa från 65 tkr till 55 tkr är inte optimalt skattetekniskt.
Skattemässigt är detta det smartaste man kan göra, spara kapitalet i en KF låta det växa ta ut det som utdelning med 20% skatt.
Själv hade jag nog behållit bilen över sommaren och början på hösten och bilat genom Europa på gratis bensin, och därefter lämnat in den. Låter förresten konstigt med gratis bensin, särskilt efter uppsägning. Borde ju få skatteimplikationer?
Lägg pengar på 2h oberoende privatekonomisk rådgivning för att optimera skatt mm. Sannolikt är det bästa att sluta löneväxla, men det beror ju lite på helheten.
Eftersom du sägs upp vid 62, är inte avtalspension en möjlighet? Kolla med facket.
Kolla om det finns någon kollektiv slutbetalning eller annat fördelaktigt i din tjänstepension och se i så fall till att du passerat gränsen för det innan du slutar.
Nedan gäller t.ex. för många äldre privata tjänstemän med kollektivavtal.
Menar du intäkter från framtida kunder eller menar du det han ska få från nuvarande arbetsgivare? Pengarna från nuvarande arbetsgivare kan han inte stoppa in i ett bolag.
Hmm . Fint läge. Ganska optimalt . Menar du att det du angav gäller om du tar pensionen vid ca 64 när lön mm tagit slut? . Vid 55000 per månad går gränsen för 20% extra marginalskatt som ålderspensionär. Att du får 65000 initialt kompenserar med bara liten marginal för den högre skatten på tidig pension på nära 4000 extra per månad. Du kan välja att lägga av med löneväxlingen då du kommer betala hög marginalskatt på det du får ut.
Jag menar intäkter från konsultverksamheten. I och med att lönen från arbetsgivaren ligger över nivån för statlig skatt är det inte lönt att ta ut någon lön från bolaget förrän om kanske 20 månader.
Tycker det låter bra. Om du klarar dig bra på 61 nu så kommer detta väl gå jättebra ?
Rent ekonomiskt alltså. Sedan gäller det att ha en egen identitet utan jobbet mm och hitta på saker och inte bli för passiv men denna mängd pengar bordeju räcka till det.
Jag har liknande situation vid 57 och är jättenöjd, så LYCKA TILL!
(har inte gått i pension ännu menserverligen fram emot att göra det vid nyår)