2 portföjer - samma fonder?

Hej!Så, nu händer det för mig också att jag går igenom mitt sparande och har lyssnat och läst mycket här på RikaTillsammans! Tack för all värdefull information?

Jag ska spara både i Nybörjar- och Globala Barnportföljen och eftersom jag är nybörjare tittar jag på de fonder som Jan har och som ni pratar om här. Om jag nu läst rätt så blir det (i stort sett) samma fonder i båda dessa portföljer men med olika fördelning mellan aktie- och räntefonder. Det innebär ju att jag från 60/40 och 90/10 defacto får fördelningen 75/25 på mina ca 9 olika fonder.

Har jag tänkt rätt och är det fortfarande bra att ha samma fonder i båda portföljerna?Jag har en hel del att investera så ska fördela med olika lång sparhorisont samt månadsspara. Tack för er hjälp!

Hej,

Det finns inga regler :-). Jag tycker att det är smart att du har två olika portföljer även om det finns vissa fonder som är samma. Det är en stor pedagogisk vinst i att du har dem åtskilda, speciellt om du skuggar två andra portföljer även om ditt totala sparande egentligen är en blandning av de båda.

Lycka till!

Tack för ditt svar!
Kommer nog om ett tag, när jag är lite varmare i kläderna, att ta lite högre risk i ena portföljen så det är som du säger bra att ha dem åtskilda. Jag börjar så här! :slight_smile: