237. Ta en del av förra årets avkastning och fira! | Uppföljning på börsåret 2021

Jag tog avkastningen från lekhinken och ropade hem en (i mina mått) extravagant diamant till min fru.

3 gillningar

Det är bättre att gråta en gång än att gråta varje gång…

2 gillningar

Som någon sa:

”Man gråter bara en gång när man köper dyra skidor.”

Tänker att det nog gäller gitarrer också om det är det man går igång på.

3 gillningar

Vill bara dubbelkolla att gitarren är beställd? :blush:

8 gillningar

Lyssnade klart på senaste avsnitt idag. Gött surr som vanligt :ok_hand:t4:

En fundering som dök upp:
Jag upplever det som första gången att @janbolmeson för första gången (vad jag minns och upplever) uttrycker konkret att läget är att lägga räntedelen av sparandet i nischebank istf i räntefonder. Jag har följt forumet under störstadelen av 2021 och sett speciellt senaste tiden diskussionen kring det hela. Men uppfattar jag rätt att detta numera är rekommendationen (så att säga)?

Utifrån diskussionerna på forumet så har jag inte uppfattat det lika givet som det lät under senaste avsnitt. Blev lite förvånad bara. Har mer upplevt det hela som en diskussion där inget varit solklart direkt även om jag förstår argumentationen.

Apropå annan tråd gällande hur ni bygger upp era avsnitt så älskar jag nivån, ni kompletterar varandra till 100% i mina ögon. Och @carolinebolmeson sina frågor är de som inkluderar såna som mig som inte kan särskilt mkt eller är den som orkar grotta ner mig i alltför stor grad. I detta avsnitt var hon på väg att ta tag i just frågan om räntedelen men Jan du va lite väl snabb på att sätta sträck där kan jag tycka :wink: Så nu får du skylla dig själv o svara på frågan här istället :laughing::partying_face:

Funderade på en sak. I avsnittet har jag för mig att du @janbolmeson nämner att den genomsnittliga Avanzianen underpresterar mot index. En sak jag själv observerat med Lysa är att jag är ganska långt från index och en förklaring jag sett är att jag månadssparande och inte bara att jag inte har 100% aktier.

För ju mer börsen gå upp ett år och ju mer du månadssparar i förhållande till ditt kapital, desto mer underpresterar man väl jämtemot index? För det är ju bara januaripengarna som hinner växa hela året, det man sätter in i december blir det i princip 0% tillväxt på om jag tänker rätt? Så att jämföra börsens index mot en portfölj med månadssparande blir ju alltid som att jämföra äpplen och päron eller tänker jag fel? Tycker aldrig jag hört någon prata om detta?

Du tänker fel här. Helt enkelt så procentuell avkastning räknas som TWR (Time Weighted Return) som viktar på ett sådant sätt att effekten du beskriver inte uppkommer.

Vilket index jämför du med? Det finns mängder…

1 gillning

Absolut, hade en chef som alltid sa att " svepningen har inga fickor för pengar" det gäller att unna sig saker på vägen i livet.

1 gillning

Hehe, nej men den kommer köpas. :slight_smile: Man beställer inte bara en sådan här dyr gitarr på nätet en kväll. Man måste gå runt bland några välsorterade butiker och provspela och köpa den som talar till en mest! :wink:

6 gillningar

Ta aldrig ut pengar från portföljen! Det kan bli en dålig vana.
Däremot skulle du kunna leda bort en delström av nysparandet till ett sparkonto för gitarrköp. Sen är ju frågan om det är prisvärt med en gitarr för 40 kkr - på gitarr.org står “När det gäller gitarrer kommer kvaliteten ofta med priset. En gitarr för 5000 kronor är som allra oftast bättre än en för 1000 kronor. När det sedan stiger ytterligare prismässigt börjar det mer handla om mindre detaljer”.

Ok…“det står på gitarr.org” hehe…spelar du gitarr själv? :grin:
Älskar sådana här kommentarer, inget illa nu mot dig specifikt.
Det är personligt vad man tycker saker och ting är värt, oavsett om det är en flaska rödvin för 700 kr, champagne för 2000 kr, hotell för 10 tkr/natten eller fotbollsmatch för 700 kr. Man kan alltid diskutera vad som är värt pengarna och inte värt pengarna. Jag betalar hellre 2000 kr för en flaska champagne än 500 kr för en allsvensk match, det senare tycker jag är dyrt eftersom jag är ointresserad av det.

Många kända artister du ser på scen spelar oftast med gamla elgitarrer original från 50 & 60 talet köpta för 150-300 tkr. Detta är mkt vanligare än man kan tro. Det är också inte så jättestora skillnader mot en nytillverkad för 30 tkr, men ibland kan man vara beredd att betala mkt för en känsla och för att få något man verkligen vill ha…och för bättre hantverk. Sedan att det är en ok investering är en annan sak.

6 gillningar

Jag köpte mig ett PS5 och spelade med frugan på julledigheten (som visade sig bli julsjukligheten) och även on-line co-op med en kompis som jag inte har träffat länge på grund av pandemin. Jag köpte också en kraftigt begränsad utgåva (52 exemplar) av en bokserie som jag gillar.

• Köpt min första akustiska flygel.
  • Köpt ett spabad.
  • Anlagt ett hemmagym med state of the art maskiner i stället för snik.
  • Anlagt en uppvärmd markpool med tak.
  • Köpt några riktigt fina svarta saker som säger pang!
  • Köpt mig en fin klocka som jag fick köa några år för att få tag i.

Allt detta för utdelningspengar.

2 gillningar

Halvt off topic men det är roligt hur pass bra oavsiktlig timing på börsen det här avsnittet blev för att sälja :sweat_smile:

I alla fall såhär långt!

1 gillning