Jag tycker förenklingen till bara en fond är superbra.
Globala Jacke-portföljen 

Jag tycker förenklingen till bara en fond är superbra.
Globala Jacke-portföljen 

Haha jag skrattar ofta åt ditt användande av sportmetaforer då du verkar ganska ointresserad av sport? Du pratar ofta om “Elitserien” som högsta ligan för hockey trots att det väl hetat SHL i typ 10 år nu 
100 % Spp aktiefond Global 

. Annars är jag dålig på komplicerade historiska grafer och djupgående diskussioner 

.
Called it!
har Anyfin nånting med det här att göra kanske? Verkar sponsra några influencers idag
Men det kanske inte alls var någon hemlighet utan varit helt öppet och att jag gissat något självklart ![]()
Välkommen tillbaks 

.
Yes, Anyfin sponsrade HanaPee som i sin tur anlitade mig. Är det ute nu?
Inte vad jag sett men du sa det själv i avsnitt #238 
Edit: 1:04:10 i avsnittet
Kommer det på Youtube eller var ska man leta? Hon har en kanal men det verkar ju inte vara någon verksamhet där precis.
Haha, skönt att jag inte har koll på ett avsnitt jag spelade in förra veckan. Men insåg att jag minns det nu när du skrev det. Tack. ![]()
Gissar att Anyfin kommer köra det i sina kanaler, lovar hojta till när jag får det. De brukar trilla över mitt bord på ett eller annat sätt.
Det värsta är ju att en av mina kompisar faktiskt spelar i elitserien SHL. Jag har ju till och med varit på en match i år. ![]()
Hemma hos oss heter det ”passar perfekt”. Det innefattar allt från ”good-enough” till ”skit-samma-vi-pallar-inte-att-fixa-just-nu”.
Fast det är nog inte helt kört med idrottsreferenser, Jan. Stefan Holm verkar vara mer av en indexfond-kille.
Tack för fint avsnitt. Jag kan bli lite trött när diskussionen blir för insnöad på små, små detaljer. Min mest värdefulla resurs är tid och då är kanske den timmen bättre spenderad med att göra något roligt med barnen, än att läsa på marginalnyttan med en fond. Tillräckligt bra räcker.
När det gäller sparhorisont har min resa varit parallell med er diskussion. Från början hade jag ett antal olika konton med olika sparhorisont. Nu har jag landat i tre olika sparbössor:
Sparkonto
Ett riktigt långsiktigt för pension eller liknande
Ca 5 års sikt för att köpa en båt.
Här kommer en sportmetafor som kommer hålla längre än ett schackdrag!?
(Kanske framförallt för att det är så få utövare som kan ha invändningar?
)
Indexfonder är som en tiokampare! (eller sjukampare) De vinner sällan över en renodlad sprinter eller spjutkastare. Men genom de olika grenarna så kommer de sammantaget prestera väldigt bra. Dvs stå som segrare i det långa loppet.
(Japp, jag tänker mig en fiktiv tävling där alla friidrottare tävlar mot varandra i olika grenar.)
Första avsnittet på ett tag som kändes som inslagning av öppna dörrar för mig. Det är bara min uppfattning såklart, kanske för att jag inte använder robot utan räknar procent på procent av helhet så förståelsen för hur jag är allokerad och riskutsatt är nog där naturligt. #frisktvågat
Jag gillade tankarna om sparhorisont, men det är lite samma där. Istället för sparkonto ser jag lönen som en del av bufferten eftersom en löning räcker ett kvartal för min del. Då känns två-tre år på sparkonto dumt och räntor ännu dummare. Växlar jag över i FIRE tänker jag självklart om.
Vi anpassar nog alla efter våra egna förutsättningar.
Med risk för att jag har läst/lyssnat slarvigt. Förstår inte riktigt hur resonemanget går bakom att ersätta räntedelen på lysa med bankkonto. Är inte en av poängerna med ISK att det finns stora skattefördelar med denna form? Väljer man vanligt bankkonto i stället är man ju tillbaka på varianten att behöva skatta 30% på räntan.
Jag har inte heller flera månadslöner på bankkontot eftersom jag har hög sparkvot och den går förstås att minska direkt. Dessutom har jag spararad komptid hos min arbetsgivare. Det är en buffert som har bättre inflationsskydd än på ett bankkonto.
Jag antar att du har ett långsiktigt sparande med hög risk. Har du något sparande med mindre risk och hur ser det ut?
Jag tycker att förenklingarna av portföljen blivit superbra, även häftigt att höra att räkna räntorna separat äntligen har fått lite mer kred nu… 
Det jag inte tycker verkar så kongruent från @janbolmesons sida är att byta ut räntedelen i lysa mot räntekonto, för mig är det samma sak som att välja bort något annat ur portföljen… Det är ett bet sig framtiden som jag inte har något emot, men det är inte att köpa en så stor höstack som möjligt…
Men när det kommer till sparhorisoner tycker jag ni slår huvudet på spiken, det är ”enkelt” att staka ut vägen ett år framåt samt vad man vill uppnå på lång sikt, men mellanhorisonten är det absolut svåraste, inte bara i sparläge utan även inom företagande och produkt utveckling…
Ett superbra avsnitt!
Skatta bort 0,375% från din räntefond med förväntad avkastning på 1% så får du ungefär lika mycket kvar som när du skattar på räntesparkontot, men med en risk att fonden presterar ännu sämre vid stigande räntor.
Jag har många gånger tänkt på att det verkar vara relativt svårt för folk att komma förbi receptet och i stället förstå principerna bakom för att kunna skapa egna recept. Jag vet inte om konsekvensen av den tesen är att man borde lägga mer krut på principerna eller göra grundreceptet ännu enklare?
Tycker iofs att Jan är väldigt duktig på att förklara principerna så vet inte vad mer som går att göra där. Men jag är nog inne på Eric Strands linje, jag kan tycka att alla bör förstå lite om grundprinciperna för att kunna förstå grunderna kring hur portföljer hänger ihop och varför man gör på vissa sätt.
Tänkte på något @janbolmeson sa i förra avsnittet; att stockholmsbörsen ger högre risk och högre avkastning jämfört med en global indexfond. Om man då resonerar kring tidshorisont med sparandet, skulle det inte innebära man kan tänka sig en ökad andel sverigefonder ju längre tids sparhorisont man har?
Jag förstår ju enkelheten att ha ett paket med samma aktiefonder och bara justera procentandelen efter tidshosisonten.
Men med riktigt långt tidsperspektiv kanske man vill öka risken mer än hela höstacken erbjuder?