Det gör man med enkelhet med värdepappersbelåning (det som kallas för hävstång).
Nu kom jag att tänka på att om jag hade 200 år sparhorisont så skulle ränta på ränta-effekten bli enorm. Då skulle jag kunna minska risken och ändå få bra avkastning.
Tiotusen i startkapital, 1000/månad i sparande, 4% avkastning. Det blir över 800 miljoner.
Vi tänker lika där. Så länge man har hög sparkvot och fast jobb är det en bra “kvasibuffert”. Även komptid funkar som okej buffert, även om arbetsgivaren brukar knorra när timmarna bara ligger och skvalpar (+60 just nu ).
Ja, långsiktigt så tillvida att jag inte sparar till annat än att eventuellt köpa loss min arbetstid. Eftersom den gränsen kan tillåtas flyta så ser jag det lite som 3+ år. 20 är ju också 3+.
Jag har enbart fonder i ISK, men ungefär hälften är tråkfonder som är som att se målarfärg torka (dvs klassiska index) och andra halvan mer volatilt placerade. Å andra sidan ser jag även mitt helägda hus som en del i planen.
Jan är superpedagogisk och talar ju i senaste avsnittet väldigt mycket till den som vill köra “ställ in och glöm”. Tillhör man de som inte är ett dugg intresserade, utöver att värdet ska öka, så är det toppen. Vill man skippa Lysa och köra själv får man bra alternativ till detta också. Jag vill varken ha sparkonto eller räntor i onödan, där påminner jag väl mer om kryptonitfolket antar jag.
Just användandet av ordet recept är f ö väldigt bra. Det är som när man bakar. En del vill bara hälla i exakt rätt mått av allting, grädda i ugnen på rätt värme, på rätt fals och i korrekt längd och få ut en färdig kaka. Andra vill förstå vad som får det att jäsa, vad som binder ihop smeten, vad som bidrar till färgen etc. Men för den skull behöver man iofs inte gå så långt så att man måste se hönan i hönsgården så man vet hur äggen kunde blivit om de inte knäckts.
Bra i alla fall om man förstår sånt som att kanel kan uteslutas eller att med det recept man har så borde det bli en morotskaka, inte kanelbullar.
-Yes chef, absolutely chef!
En vanlig svensk småsparare.
Jag får tursamt nog spara upp till 200 h så det blir en bra grundplatta, även om den kan ta upp till en månad att mobilisera.
Med ett helägt hus måste du väl ha små boendekostnader. Jag antar att storleken på bufferten minskar lite då.
För övrigt är jag rätt nöjd med att sitta med en drink i handen och se målarfärg torka. Det är bättre än att måla. Därför blir det indexfonder rakt igenom.
Många som gör liknande genom att ha en övervikt mot småbolag i portföljen.
@janbolmeson Blir det nån “Bästa fonderna 2022”-artikel i år?
Jag tänker personligen tvärtom. Ju fler år vi pratar om, desto större är risken att något går på tok (klimat, krig, etc etc etc) i ett enskilt land. Då tycker jag det är ännu viktigare att diversifiera så mycket som möjligt, utifall det enskilda landet råkar vara Sverige.
Tror inte det. Har svårt motivera mig till en sådan. vad skulle den göra bättre än den här tänker?
Hej! Har följt dig i ca ett decennium och ständigt lärt mig ett och annat, men detta avsnitt var något av det bästa på länge. Tillräckligt bra är verkligen ett koncept att att ta med sig och detta i synnerhet som jag insett att jag tillhör medelmåttorna och ändå sällan lyckas slå index. Det känns mycket mer rimligt med kombinationen fondrobot och räntekonto.
Denna insikt kommer bespara mig mycket tid som kan läggas på annat än att försöka förbättra något som blott med vissa svårigheter låter sig förbättras.
Detta avsnitt knöt lixom ihop säcken för min del, tack för det!
Christer
Hej! Jag började lyssna på er pod för ett år sedan, mindblowing! Med Globala Barnportföljen som bas strukturerade jag om vårt långsiktiga sparande. Inkl 10% guld. Det kändes otroligt bra att veta att den baserades på forskning, och det var SÅ SKÖNT att slippa pilla hit och dit hela tiden.
Efter att ha lyssnat på #238 blir jag dock osäker; När jag ska obalanser senare i år, menar ni nu att jag ska strunta i gulddelen? Och i bankkonto med insättningsgaranti? Vår sparhorisont är 15 år räknat från 2022. (Jag vet att detta inte är officiell ekonomisk rådgivning, vill bara ha diksussionen)
Vill också tacka för en bra pod! Älskar ert nörderi
Mvh
Eva i München
Om du har 15 år i sparhorisont så är globala barnportföljen ett utmärkt val
80% aktier
10% guld
10% sparkonto/räntefonder
När jag lyssnade på avsnittets föredömligt detaljerade genomgång av sparhorisont vs risknivå så slog det mig att anledningen till att jag har haft så svårt att övertyga mig själv att minska risken på mitt “pensionssparande” är att jag nog tänkt fel om sparhorisont!
Bakgrund: Pga diverse orsaker (IT-kraschens miljonär-till-arbetslös-på-en-vecka-upplevelse, småbarn och en del annat) så är jag lite sent ute med mitt sparande. Min plan är i alla fall att se till att ha möjligheten att sluta jobba helt vid 60 om jag skulle vilja det. Det är åtta år kvar.
Det som är oklart för mig, även om jag inte tidigare formulerat det för mig själv, är att jag inte alls har sparhorisonten åtta år! Det är ju inte så att jag ska ta ut ALLA pengar om åtta år! Snarare tänker jag mig i min planering att det sparande jag gör nu ska tas ut enligt den där FIRE-4%-regeln, det vill säga jag kommer enbart att skumma av på ytan av sparandet. Så jag har en sparhorisont som samtidigt är 8 och 40 år! Så det jag intuitivt tänker är min strategi är att köra 100% börsen MEN med åren flytta över pengar så jag har ett-två års pengar på något annat ställe, kanske sparkonton, Kameo och Savelend och hoppas att dessa tillgångar inte kraschar exakt samtidigt som börsen eventuellt gör.
Det är säkert jag som övertänker det hela och har missat något uppenbart och självklart, snälla rulla ihop svaret och smäll mig på näsan med det.
I alla fall 8 och 38 år. 4% regeln gäller om man vill ta ut pengarna under under 30 år, då är risken i princip noll att pengarna tar slut i förtid. D v s det har aldrig inträffat historiskt sedan marknadsekonomin infördes i USA.
Det är relativt god chans att du även har pengar om 40 år, men enligt teorin bakom 4% regeln är det alltså inte riktigt 100% säkert.
Aha, där ser man, så bra påläst var jag. Nåja, egentligen behöver jag bara pengarna de första åren tills alla olika pensioner kan tas ut. Men det skulle så klart vara trevligt att kunna fortsätta nalla 4% av sparpengarna även då för lite extra pensionärslyx (kanske en extra påse bridgeblandning till helgen eller så).
Tack! Jag blev bara så fundersam när Jan i avsnittet sa att funderingarna för 2022 var inget guld och inga räntor/bankkonton - ska jag skippa de helt i mitt upplägg tycker ni?
Som jag förstod det avstod Jan från att rekommendera guld för att det är svårt för nybörjaren att förstå och för att portföljen är “tillräckligt bra” även utan guld. Om du redan har guld i portföljen finns ingen rekommendation sälja det innehavet.
Vad gäller räntor är det fortfarande viktigt för att uppnå rätt risknivå. Så det beror på vad du har för sparhorisont. Även med mycket lång sparhorisont går det att motivera 10% räntor, men det är överkurs, så om du bara vill ha en “tillräckligt bra” portfölj kan du skippa räntor helt förutsatt att din sparhorisont är tillräckligt lång.