Tack GSverre! Så bra svar!
Jag kan inte hitta någon källhänvisning till det Jan hävdar att forskningen påstår. Finns det några källor för att backa upp det som Jan har skrivit?
Jan har ju gett ut mer än fyrahundra avsnitt av sin vlogg, så han har hunnit påstå en hel massa saker. Är det något särskilt påstående du syftar på?
Annars kan du börja med detta avsnitt: 138. Vad säger forskningen om sparande och investerande? Del 1
Finns även en tråd på ämnet.
Tack! Jag syftar framförallt på det Jan hävdar att “köpa höstack-strategin är bättre än leta-nålar-strategin” och “Det ska vara marknadsviktat i förhållande till börsvärde och det ska vara alla aktier”.
Jag har tittat noga på det avsnittet du länkade till “Vad säger forskningen om sparande och investerande? Del 1”. I det avsnittet så hänvisar han till William Sharpe. “Capital Asset Prices – A theory of market equilibrium under conditions of risk”, Journal of Finance (1964) [1] där han sedan drar slutsatserna “Rather than trying to select an optimal portfolio of individual equities from the thousands of securities in the market, Sharpe showed that investors should simply hold the full market (that is, all equities offered) as the risky part of their allocation.” och
“If markets are efficient and investors can act in a completely unconstrained manner, then the market portfolio, which weighs each security according to its market capitalization, is inherently the most efficient possible portfolio. Hence, the model is known as the Capital Asset Pricing Model.”.
Jag har ingen aning var han får de slutsatserna ifrån. De är inte citat ifrån Sharpe och de är inte heller citat som finnes någon annanstans med en google sökning. Jag har noga läst igenom [1] och jag ser inte heller att de slutsatserna Jan tar fram går att dra enskilt ifrån [1].
Det framgår i [1] att “Typically the […] values associated with single assets will lie above the capital market line, reflecting the inefficiency of undiversified holdings.” vilket pekar i riktningen av Jans poäng. Var kommer argumentet att köpa hela höstacken och att vikta efter börsvärde ifrån?