308. Räntefonder: en introduktion och det viktigaste att veta | Med räntefondbolaget Captor

Stort tack för snabbt svar!

Jag tror också att Aster Global Credit kan uppvisa både högre absolut avkastning och riskjusterad avkastning än Iris, men jag är inte så intresserad av avkastning när det kommer till mina räntefonder. Jag är intresserad av att öka portföljens riskjusterade avkastning.

I artikeln ni länkade mig kommer ni fram till detta:

Alltså är jag orolig för att Aster Global Credit har en väsentligt högre marknadsrisk än jag är bekväm med, trots att allting är Investment Grade. Vid en lågkonjunktur kan jag alltså inte lita på att den fonden kommer kunna växeldra min portfölj på samma sätt som Captor Iris kan. I avsnittet säger Peter att Global Credit är som “Iris PLUS den globala kreditmarknaden”, men jag känner mig inte trygg med att detta gäller under marknadsstress.

Jag inser att det kanske bara kokar ned till hur trygg man känner sig med den extra kreditrisken i Aster Global Credit, jämfört med Iris. När jag vill öka avkastningen i portföljen känns det som att jag hellre tar in mer aktier eller Aster High Yield.

4 gillningar