Välkommen på digital frågestund / lunchmöte med Captor om räntor / räntefonder på torsdag

Efter avsnittet med Captor har vi haft en engagerande diskussion om räntor här i forumet. Jag upplever dock att ju klokare man blir, desto fler frågor kommer man på som man kan ställa. @captorfonder har tackat ja till att svara på lite frågor som har dykt upp i forumet. :slightly_smiling_face:

Jag tänker framförallt på denna diskussionen:

Så varmt välkommen! Självklart går det bra att bara lyssna med även om man inte har några frågor. :slight_smile:

Det ursprungliga inlägget

Boka din plats via Zoom-länken nedan.

Om du inte kan vara med, vill du att jag ska fråga något?

Om du inte kan vara med, men har någon fråga, skriv den gärna nedan så försöker jag ta upp den. Jag ska även se om vi kan spela in det och lägga upp det i efterhand.

Välkommen!
Jan

PS. Varken jag eller Captor får någon ersättning för detta tillfälle och självklart är det kostnadsfritt.

Ping: @jfb, @anon19088942, @Alec, @zino, @aen, @Jacke78, @jayR, @Aktiegubben, @Fnorrbart och @MattiasA90

EDIT:

4 gillningar

Spännande! Måste man ställa frågor för stt vara med? Eller kan man vara med och bara lyssna/titta? :slight_smile:

1 gillning

Självklart går det bra att bara lyssna med. Sorry att det var otydligt!

1 gillning

Tack för det! :slight_smile: Jag kanske frågar nåt ändå :wink: tänkte mest om det var typ begränsat antal platser, så vill jag inte uppta en plats för någon annan som kanske hade flera bra frågor nämligen.

1 gillning

Ah, nej. Vi kan vara upp till 500 personer. Även om jag tycker räntor är väldigt spännande, så tror jag inte vi blir flera hundra personer. :smiley:

4 gillningar

Hahaha dagens garv :joy::joy: vem Gillar inte nörda i räntor?! :joy:

3 gillningar

Vill verkligen vara med:( Men tyvärr så är jag upptagen hela torsdagen :sob:
Här har vi min fråga, vilket jag tror att redan att @Zino har tagit upp i sina förslag på olika allvädersportföljer

Hur kan man använda olika typer av räntor i “get rich” fasen av sin sparkarriär?

Medans hur ser ni att denna borde gå vidare när man har hamnat i “stay rich fasen”?

4 gillningar

Fråga 1: Som aktiv räntehandlare måste det ju vara väldigt svårt (oansvarigt?) att inte ha en bestämd uppfattning om marknadens prissättning av centralbankernas räntebanor.

Vad är er övergripande hussyn på FED/Riksbankens räntebanor? Vad toppar räntorna på och var har räntemarknaden fel/rätt i sin prissättning enligt er, och varför? Hur återspeglas det eventuellt i er handel i de olika fonderna?

Fråga 2: Jag vill gräva mer i det här med att ha bolån och räntefonder samtidigt. Exakt vilka ränteinstrument vore rimliga att ha samtidigt som ett (rörligt) bolån och vilken/vilka Captor-fonder skulle det i så fall vara?

Kan tyvärr inte närvara på torsdag :frowning: Allt gott!

4 gillningar

Ja, utveckla gärna hur man ska tänka kring räntefonder samtidigt som man har bolån (och bra buffert på nischbankkonto).

2 gillningar

Har tyvärr inte möjlighet att närvara, men du får gärna ställa följande fråga.

Fråga: Hur kan man som privatperson investera direkt i diverse obligationer i Sverige eller EU? Det vill säga finns det någon motsvarighet till TreasuryDirect där man inte behöver investera via värdepappersfonder?

2 gillningar

Min enda kvarvarande fråga före jag själv skulle lägga till Captor Iris i mina portföljer handlar om ”vad händer i en kris”. Att inte räntefonder handelsstoppas precis när man vill använda dem för att ombalansera till aktier

Kortfattat: Är det lika sannolikt att Captor Iris går att handla med i en finanskris som tex andra i huvudsak AAA fonder (som Storebrand Obligation eller AMF Mix) eller är det en förhöjd risk då fonden baseras (i huvudsak?) på derivat för att få upp durationen till 10 år från den normala (?) durationen på 3-4 år (?) i de underliggande svenska bostadsobligationerna? :thinking:

Något med long winded här:

Hoppas frågan går att förstå :grinning: Jag hade gärna lagt till Captor Iris men är inte där än. Förhoppningsvis efter avsnittet.

PS På semester så kan inte delta tyvärr

2 gillningar

Ok, här kommer en sammanfattning av frågorna som jag tänker att vi tar upp:

Repetition:

Frågor från: @AnthonB

1. Hur kan man använda olika typer av räntor i “get rich” fasen av sin sparkarriär?
  1. Medans hur ser ni att denna borde gå vidare när man har hamnat i “stay rich fasen”?

Frågor från @Saihtam

1. Som aktiv räntehandlare måste det ju vara väldigt svårt att inte ha en bestämd uppfattning om marknadens prissättning av centralbankernas räntebanor.
  1. Vad är er övergripande hussyn på FED/Riksbankens räntebanor? Vad toppar räntorna på och var har räntemarknaden fel/rätt i sin prissättning enligt er, och varför? Hur återspeglas det eventuellt i er handel i de olika fonderna?
  1. Jag vill gräva mer i det här med att ha bolån och räntefonder samtidigt. Exakt vilka ränteinstrument vore rimliga att ha samtidigt som ett (rörligt) bolån och vilken/vilka Captor-fonder skulle det i så fall vara?
  1. @vagabond - Ja, utveckla gärna hur man ska tänka kring räntefonder samtidigt som man har bolån (och bra buffert på nischbankkonto).

Fråga från @econ101

1. Hur kan man som privatperson investera direkt i diverse obligationer i Sverige eller EU? Det vill säga finns det någon motsvarighet till TreasuryDirect där man inte behöver investera via värdepappersfonder?

Fråga från @JFB:

1. Min enda kvarvarande fråga före jag själv skulle lägga till Captor Iris i mina portföljer handlar om ”vad händer i en kris”. Att inte räntefonder handelsstoppas precis när man vill använda dem för att ombalansera till aktier

Kortfattat: Är det lika sannolikt att Captor Iris går att handla med i en finanskris som tex andra i huvudsak AAA fonder eller är det en förhöjd risk då fonden baseras (i huvudsak?) på derivat för att få upp durationen till 10 år från den normala (?) durationen på 3-4 år (?) i de underliggande svenska bostadsobligationerna? :thinking:

Scenario. Svarta svanen Sune slår till. Börsen rasar. Centralbankerna sänker aggressivt räntorna för att stimulera ekonomin. Captor Iris +20%. Globalt index -50%. Då vill jag sälja Captor och köpa börsen. Ombalansera när det är rea på börsen.

Fråga från @Buspojken

1. I vilka situationer är HY att rekommendera? Nästan alltid när man diskuterar detta så får man svaret att “bra avkastning, men man kan lika gärna investera i aktier eftersom de är så korrelerade ändå”
5 gillningar

Jag har en till: I vilka situationer är HY att rekommendera?
Nästan alltid när man diskuterar detta så får man svaret att “bra avkastning, men man kan lika gärna investera i aktier eftersom de är så korrelerade ändå”

Exakt detta exmplet tog de upp i deras ordinarie avsnitt, jag har för mig att svaret var när man ville växla ner från aktier / fonder, så att vara investerad i HY samtidigt som man är investerad i en globalfondportfölj är lite motsägelsefullt då det blir lite samma effekt då det är själva lånen till verksamheten som man redan investerar i.

1 gillning

Jag har också en fråga om den hinns med! :slight_smile:

Hur resonerar de kring realränteobligstioner? De räntefonder med statsobligationer de erbjuder nu är väl samtliga nominella? Ser de någon anledning till att som investerare även komplettera de nominella obligationerna med realräntor (globala eller svenska) som en del av ränteportföljen? I så fall varför, eller varför inte?

Det är ju väldigt skralt utbud på svenska marknaden med globala realräntefonder så det saknas ju en lucka där kan jag tycka.

Samt fråga om de har planer på någon korträntefond med hög kreditvärdighet (nedre vänstra hörnet) som inte består av krediter, utan AAA statsobligationer. Alltså motsvarande Iris fast kort duration.

Jag tyckte inte riktigt dom svarade på det, dom bekräftade mest att HY var menlöst att ha samtidigt som aktier, men varför ska man då köra med HY överhuvudtaget?

Om man vill växla ner från aktier så är det ju för att man vill minska risken och då är ju HY inte att rekommendera ändå.

Väldigt trevligt och bra träff tycker jag! Lärde mig mycket av det tekniska i att driva räntefonder och hur obligationsmarknaden och derivat fungerar :slight_smile:

Tar framförallt med mig nya kunskaper och tankar kring:

• användning av derivat
  • valutasäkring och kostnader för detta
  • realräntor
  • HY
3 gillningar