Välkommen på digital frågestund / lunchmöte med Captor om räntor / räntefonder på torsdag

Du fick ett svar på din fråga och/eller oro om vad händer vid en kris. Svaret var upplyftande och Captor Iris använder sig inte av derivat eller andra tekniska knep. Den har sina innehav. Dock är det inte säkert att de innehaven kan handlas, men säkrare räntefond än så går inte hitta. :+1:

3 gillningar

Så frustrerande, jag tänkte att tiden för mötet på första inlägget var svensk tid, men Discource var så klok att den bytte den till finsk tid…så jag kom in till frågestunden en timme för sent! :exploding_head:

Nå, nu vet jag…hoppas att jag kan se inspelningen. Hade haft ett par bra frågor men visste inte vad ni hade pratat innan jag kom in…

1 gillning

Ajdå synd att du missade! Du kanske kan ställa dina frågor här i tråden så kan vi som var med kanske hjälpa till att svara om det var något som diskuterades? :slight_smile:

Blev det inspelat? @janbolmeson :pray:

1 gillning

bra spännande - hoppas inspelning finns :pray:

1 gillning

Väldigt intressant träff! En eloge till Captor som tar sig tid till detta. Det var kul att lära sig lite mer om hur valutasäkring rent tekniskt går till, nu förstår jag kostnaderna bakom det mycket bättre.

Beträffande stay-rich-frågan och räntetriangeln hann jag inte flika in innan vi gick vidare, men jag tycker Captor gav ett bra svar i att man bör äga lite av allt. Den fond Jan gav som exempel (Captor Aster Short-Term) är dock den fond jag hade valt sist i ett sådant skede, för jag har svårt att förstå vad korta räntor har för plats i stay rich-fasen. I min värld är det inte “stabilitet” man är ute efter, då sparhorisonten är förhållandevis lång (20+ år vid pension), utan snarare “diversifiering” (för att minska drawdowns). Synd att jag inte hann ställa den frågan.

Beträffande realräntor håller jag inte alls med Captors svar, då jag anser att realräntor har en plats i en diversifierad portfölj, likvärdigt med statsobligationer. Det blir fel att blanda in ränterisken i utvärderingen av dem, eftersom räntehöjningar påverkar alla tillgångsslag negativt. Jag har dock förstått att svenska realräntefonder inte är smart att hålla i längden, eftersom deras avkastning följer räntekurvan för svenska statsobligationer (istället för bostadsobligationer) och således har ett stort underläge. Synd att det verkar vara svårt att få till billig valutasäkrad exponering globalt.

3 gillningar

Kanon! Det jag i så fall inte förstår är hur de når 10 års duration. Hade fattat det som att man gjorde det via derivat/swappar eller vad det kallas. Jag ska lyssna på avsnittet så jag år med på det hela :grinning:

@janbolmeson kommer det att läggas ut som ett avsnitt? Hoppas! :grinning:

Jag tror tyvärr inte du kommer bli nöjd med svaret isåfall, för de pratade bara om kreditswapparna i Captor Aster, och att Captor Iris inte innehar dessa. Ränteswapparna som används i Iris för att uppnå den långa durationen nämndes inte.

Men de underliggande tillgångarna i Iris är ju säkerställda AAA-obligationer, som är säkra. Det var nog mest det de försökte trycka på.

2 gillningar

Synd i så fall. Det var ju hela frågan egentligen :grimacing: typ vilka implikationer det har på handlingsbarhet i kris / ansträngda marknader med de verktyg de använder för att uppnå så mycket längre duration än alla andra svenska AAA fonder. Men det var väl jag som inte kunde ställa frågan på ett tydligt sätt :joy:

AAA fattar jag är säkert men så det handlar väl då om ränteswapparnas handlingsbarhet i kris

Jag får lyssna när det kommer ut och i värsta fall försöka ställa frågan tydligare till dem här i tråden :grinning:

4 gillningar

@JFB det här svaret skrev jag i en tidigare tråd:

"Jag förstår hur du tänker. Iris Bond handlar enbart i de mest likvida obligationerna och instrument som finns i svensk räntemarknad. Därför är vi bekväma med att säga så länge som banker kan handla med varandra så kommer man att kunna handla i Iris Bond. Uttryckt annorlunda, om svensk räntemarknad slutar fungera så kommer de flesta svenska räntefonder stänga. Positionerna i Iris Bond är mer likvida än de företagsobligationer som ofta förekommer i räntefonder. Med andra ord kan man säga att Iris Bond är en sådan fond som skulle kunna vara “last man standing” när det krisar. :slight_smile: "

Jag inser att jag kunde ha varit tydligare. Med instrument avses ränteswappar med clearinghus som motpart. Övrigt ovan hoppas jag förtydligar. // Martin

8 gillningar

Ja, inspelningen kommer ikväll. :+1:

2 gillningar

Ibland blir det kväll snabbt. :slight_smile:

Här kommer inspelningen. Var vänlig och notera:

▸ Vi har haft ett tidigare avsnitt med Captor som var sponsrat
▸ Ingen ersättning har utgått till någon part för detta tillfälle
▸ Att investera i räntefonder innebär en risk, du kan förlora delar eller hela ditt kapital
▸ Historisk avkastning är inte en garanti för framtida avkastning
▸ Detta är en uppföljning på frågor som dykt upp i forumet i olika trådar.

10 gillningar

Perfekt då kan jag lyssna några gånger till. Ibland behövs vissa dela av det mer tekniska repeteras för att få in det i skallen :stuck_out_tongue:

2 gillningar

@jfb kolla gärna hela, men framförallt från 40:30 och framåt som berör det jag tror du är intresserad. :+1::blush:

2 gillningar

Några av mina höjdpunkter från mötet idag:

• Realräntefonder är ofta kluriga och nästan meningslösa i Sverige i annat fall än att man vill spekulera i just en snabb inflationsförändring. Framförallt för att de ofta har en så lång duration. Som t.ex. förra året då fick man kompensation för inflationen, men förlorade på ränterisken då durationen på dem var lång och agerade som hävstång i fel riktning när räntorna sänktes.

• Introduktion till hur valutasäkring fungerar och att man faktiskt både kan tjäna och förlora pengar på det, samt att det är en differens mellan svenska och amerikanska korträntor.

• Att statsobligationer är som att ha en kontant tusenlapp och att säkerställda bostadsobligationer är som att ha en 200-lapp. Båda går att använda, men det är “svårare” att använda tusenlappen. Det vill säga i en stressad situation kommer det förmodligen vara enklare att handla bostadsobligationer i Sverige än statsobligationer.

• Det är i princip bara banker, försäkringsbolag och andra specifiak fonder som måste ha statsobligatinoer av regulatoriska skäl som handlar med dessa. Bostadsobligationerna handlar däremot alla med och enligt Daniel och Peter högst sannolikt det som kommer fungera ända till slutet. Dvs. att mycket annat kommer sluta fungera innan bostadsobligationerna fungerar.

• Att många av oss lever i synen på en värld hur derivat fungerade pre-2008.

Ni andra som var med eller sett videon - vad stack ut för er? Hängde ni med på förklaringen till hur deras fond fungerar, för det tog mig ett tag att lista ut - att de handlar derivaten med säkerhet i svenska bostadsobligationer.

3 gillningar

Ett inlägg delades upp till ett nytt ämne: Mer eller mindre sugna att köpa räntor nu?

Konceptet är spännande men för mig i nuläget eller framöver passar inte mig.
Håller mig till Nick Maggiulli - Just Keep Buying

2 gillningar

Nu när jag lyssnade på inspelningen hörde jag att Peter säger att han själv äger Danske Invest Globala Realräntor (1:03:20). Om en erfaren ränteförvaltare äger ett annat fondbolags räntefond, måste det verkligen finnas goda skäl! :hushed:

1 gillning

Är du säker? jag hör inte det alls och gjorde inte den kopplingen.

1 gillning

Blev detta besvarat? Jag har provat att köpa på Degiro och det går fint. Men jag vet inte om det är ett bra sätt. Det finns då bara andrahands marknaden. Spanska och Italienska har rätt bra yield och jag tror aldrig de har missat någon betalning. Men som test köpte jag en tysk.

Notera att EUs marknad listar clean price. Dvs du måste betala accrued interest på nästa kupong utöver.