Kan rekommendera Jonathan Clements, tycker hans tankar kring dessa och närbesläktade fenomen hade varit värdefulla. Synd att de inte kom med.
Något jag kom att tänka på när jag lyssnade på avsnittet är vår fantastiska/hemska förmåga att vänja oss vid saker - hedonisk anpassning. Som exemplet med jordgubbarna. Visst är det fantastiskt att kosta på sig att hämningslöst glufsa i sig jordgubbar - i typ några dagar. Sedan blir det som att äta ett äpple. Det är lätt hänt att man kvaddar genom att ”unna sig” för mycket, och sedan står där lika glad/olycklig som man hade varit om man valt att gå till fyndhörnan med kort datum istället för charken, fast det mycket mindre kapital - med allt vad det innebär.
Sedan finns det såklart en lägstanivå gällande levnadsstandard, men då är det mer frånvaro av lidande. Hade under en period i min ungdom ingen parkeringsplats, utan stod på gatan. Totalt vidrigt, förstår inte hur folk som inte använder bilen dagligen står ut. Eller behöva använda en tvättstuga där man inte bara måste hålla en tid utan dessutom lämna bostaden och stå ut med andras äckliga sköljmedelsrester etc. Att undanröja sovjet-nivå tror jag fungerar långsiktigt, men över det vänjer man sig snabbt.
Tyckte regeln om att man ”får” spendera utdelningen var bra. Ännu ett argument för utdelning.