Håller med, vilken ögonöppnare detta var för mig. Jag fick avsnittet skickat till mig av en vän och blev helt förbluffad. Det känns som att jag gått till en psykoterapeut en tid och äntligen vaknat. Det talas alldeles för lite om att verkligen se till att använda sina pengar. Die with zero är ju helt otänkbart för de flesta. De äldre spar ju och dör med allting utan att uppleva någonting!
Själv befinner jag mig i en sits som är mkt knepig. Ekonomiskt är jag nog fri? men jag måste ha hjälp för att förstå det. Jag sålde min verksamhet och fick in pengar, det var två år sedan. Har eget bolag och tar lön ur det utan att jobba. Det finns en del pengar kvar och sen har jag ju pensionen. Dessutom har jag ganska bra sparande, jag köpte tex Apple 2011 som jag flyttade till ISK 2016 efter att ha sålt av hälften. Isken är ju skattad och klar men det tar extremt mycket emot att ta ut pengar från den! Jag behöver en putt för att våga använda pengarna, jag har en 13-åring och en lite äldre dotter, känner efter detta avsnitt att det är viktigt att börja uppleva/konsumera, men det är extremt svårt att räkna på vad man egentligen har råd med! Jag har ju såklart slutat spara eftersom den lön jag får ändå kommer från mig själv (mitt eget företag med icke beskattade pengar).
Som sagt - stort tack för detta avsnitt! Vart vänder man sig för att räkna ut hur mkt pengar man har råd att göra av med?
Jag läste lite om det här “FIRE” - då man skall ha 4% och leva på avkastningen. Men det talas väldigt lite där om att man faktiskt även måste konsumera av själva sparbeloppet innan man dör? dvs har man tex 10 miljoner och lever på avkastningen så dör man ju faktiskt med 10 miljoner?
Sen har man ju ändå arv mm i form av boende, landställe mm tänker jag?
svåra, mkt svåra frågor som man aldrig får ställa någonstans…