Tack för att ni bjuder på era misstag. Jag har följt er sedan mitten av 10-talet. Kan tycka att det känns som att ni mognat en del på senaste åren och konsoliderat er investeringsstraregi.
Några spontana reaktioner utifrån er resa är att det finns några saker som går att läsa mellan raderna.
Minska utgifterna i början. Det verkar som om ni fokuserade på att bygga upp ett kapital i början och inte levde så flärdfullt då. Det är först på senare år som ni unnat er villa, resor och Tesla. Det vill säga uppskjuten belöning.
Maximera era inkomster. Det är livsinkomsten som räknas. För att få en hög livsinkomst gäller det att trivas med sitt jobb och gärna bli bättre/tjäna mer ju längre tiden går. Här tänker jag att det finns mycket att utforska. Vad gör att folk trivs och utvecklas på jobbet?
Var envis. Det har tagit väldigt lång tid för er att få snöbollen att rulla snabbt. Det kan jag själv känna är tröstlöst. Så detta med att harva på i början tror jag är en viktig lärdom. En fråga i detta sammanhang är om det finns något magiskt tal där det blir lättare? Det vill säga när egna insättningar tappar i betydelse och ränta-på-ränta kickar in.
Tack för att ni bjuder på er själva. Känner igen skagen global.
Tänk hur väl skagen lyckades med sin marknadsföring? En fond som kändes lite lyxig på något vis.
Skrattade högt när Jan snackade bollingerband.
Riktigt bra avsnitt!
I ett tidigare avsnitt om misstag (första miljonen var en miljon minus) nämnde ni att den enda investeringen som inte gått katastrof från tiden med turkietlägenhet, sjunkna skatter med mera var era träd. Kan ni inte berätta om träden i ett avsnitt? Kanske när kapitlet är helt stängt för er del. Om det någonsin blir det.
Hade balansekonomi samband med några av de mer experimentella investeringarna förresten? Lät som det var samma tidsperiod ungefär.
För egen del ledde misslyckade investeringar (i ganska liten skala) till att jag valde bort investeringar i fonder. Jag valde att betala av huset i stället. Givet att jag därmed fått en garanterad avkastning på sparandet så kanske det inte var helt fel.
När jag nu var klar med amorteringarna insåg jag att jag behövde investera ytterligare sparande på börsen. Genom en kompis tips hittade jag hit. Indexfonder verkar vara helt rätt väg för min och frugans sparande.
Väldigt lärorikt och roligt avsnitt! Såg det igår kväll och satt och skrattade totalt i soffan med ett glas vin så familjen undrade vad jag höll på med. Ni är otroligt sympatiska, roligt att ni vågade dela med er!
EDIT:
Dock nu med vissheten som ni har fått efter ha sett Jan 2004, Jan 2014.
Vad tror ni Jan 2034 eller Jan 2044 kommer att säga? Man slutar aldrig och lära sig och utveckla sig. Skrämmande tanke va?
Känner igen mycket i denna pod, även om jag själv aldrig förlorat stora delar av kapitalet, möjligen att något börsras någon gång halverade kapitalet men det har jag aldrig kollat upp hur det var efteråt.
Många av fonderna som var populära som Jan nämner har jag också haft, allt i från Gustavia Balkan, East Capital, div hedgefonder och Skagen Global som jag tror var en vanlig globalfond och inte en indexfond som det sägs i podden.
Sammanfattningsvis så blev det en del igenkännande skratt/fniss, även om jag kan konstatera att jag inte varit riktigt lika långt ut i diket på investeringsvägen som Jan.
Skrev i denna tråd för några år sedan:
Det som förändrats sedan ovan skrevs är att jag idag inte håller på med alternativa investeringar utan det är mest indexfonder, räntebärande fonder/konton, fastigheter och företagande som gäller. Sen ser man också hur saker och ting förändras, idag är räntan ca 5 ggr högre än den var för 3 år sedan…
En sak som jag tyckte Rational Reminder missade i sin podd var när de läste ekonomiska nyhetsartiklar som de tyckte var tokiga—de läste artikeln lite roat, men glömde sedan att förklara exakt vilka principer/regler/visdomar som artikeln bröt mot. Det funkade för de som redan var insatta, men tog inte tillfället att lära de som ännu inte kände till dessa principer. Inget bra för nya lyssnare alltså.
Detta avsnitt led bitvis av detta, men som tur är inte så farligt/inte hela tiden.
Det är dock en grej att sätta på checklistan—resonera om vad det är som är fel och varför, kanske med hänvisning till avsnitt där det utvecklas.
Ett fint avsnitt och väldigt mycket att lärä sig till oss alla!
@janbolmeson En grej som blev lite oklar för mig iallafall - Seligson Top 25 Global Brands, tyckte du att den var ett bra eller dåligt val? För att du tyckte att den började nån slags omvändning mot indexsparandet?
Tror den var ett val av en premiepensionsrådgivare jag testade under en period. Inget som jag kan minnas som ett eget aktivt val i alla fall. Öststatsfonderna köpte ju för att de hade gått bra historiskt.
Superbra feedback! Ska se hur jag kan göra det bättre.
Ja, de var ju de populära fonderna då, precis som t.ex. Tin var populär under en period. Skagen var inte en indexfond, det stämmer. Vill dock minnas att vi den perioden fanns det inte så många globalfonder som var kända (iaf inte för mig). T.ex. kom ju LF inte igång förrän 2013. Men tack för att du delar med dig så jag inte behöver känna mig ensam.
Ah, tack (och förlåt). Tack för att du hängt med oss så länge och sorry för klantigheter.
Okej. Skulle säga att Seligson Global Brands är en fond du skulle gilla. En finsk innovation från 1998, då visste ju Norden inget om indexfonder eller ”rules-based factor” fonder.
Fonden är en passiv fond som bygger årligen en ”korg” av aktier baserad på vissa studier och forskning om de starkaste branderna (bägge staples och discretionary) i världen. De fem viktigaste bolagen enligt dessa studier får en vikt på 6,66% och resterande tjugo bolag 3,33%. Fonden ombalanseras och ombyggs en gång per år.
Denna är typ Coeli (BMC) Global Select men mer passiv och mycket billigare (typ 0,5%). Enligt befintliga regleringen kan man inte kalla den passiv längre utan den faller i aktiva fondkategorien.
Har presterat lite bättre än globala indexfonder under sista 10 åren.
Tack vare er hamnade jag i en insikt när jag var mellan 29/30 års åldern jag hade inte helt övergett investmentbolag, men det var en betydligt mindre del av portföljen.
Och det betyder ju indirekt att jag gjorde mina misstag när jag var ännu yngre än så.
Tack för ett bra avsnitt. Blev nästan lite nostalgisk när jag hörde om tillväxtmarknadsfonderna. Hade nästan förträngt att jag var med på det tåget också och förlorade ca 50 % av mitt kapital som var kvar från det mina föräldrar sparat åt mig. Var också inne och mixtrade med tillväxtmarknader i PPM:en och tyckte jag var så mycket smartare än alla andra. Var nog bara sen jag började lyssna på er för ett par år sedan som jag loggade in och fixade till det till AP7 Såfa. Har såklart även bytt fonder i tjänstepension och i eget sparande samt barnsparande till index sen jag började lyssna på er.
Det här avsnittet motiverade mig att sälja av min sista aktiepost i Investor som legat kvar för att ”den är ju ändå bra” trots att jag sen en tid tillbaka varit övertygad om att indexfonder är bäst för mig.
Helt otroligt bra avsnitt! Tack så mycket att ni delar med er!
Ny här och kunde inte låta bli att bli medlem och kommentera (annars lyssnar jag bara på alla avsnitt och läser här på forum)
Men vilken RESA @janbolmeson du och din fru gjort! Men varför alla dessa investeringar? Och risker ni har tagit…
Jag och min man är lite tråkiga och har bara fokuserat på höga löner, låga utgifter, amorterat hela bolån, har minst 70% sparkvot varje månad och köper endast indexfonder senare 14 åren vi har varit gifta. Vi har väl den mest tråkigaste investeringsresa att berätta , tar bara några minuter.
Dock har vi investerat att köpa bostadsrätt som vi hyr ut, en av bästa investeringar (och enda) som vi är mycket nöjda med. Då har vi investerat bankens pengar