352. Vår investeringsresa 1996-2024 inkl. många pinsamheter, misstag och insikter

Men det var väldigt lärorikt att både köpa 20 fonder, förstå varför och sedan sälja av och köpa nya fyra fonder och förstå varför en gång till :rofl:

2 gillningar

Jag köpte faktiskt aldrig dessa portföljer utan följde mer Claes Hembergs rekommendationer. Han var väldigt aktiv den här perioden. Enkla portföljen bestod av 80 % global aktieindex och 20 % svenskt aktieindex.

5 gillningar

Jan 2011:

Fel @axr, mer:

image

1 gillning

As you wish:

10 gillningar

Alltså Jan, vilken lagspelare du är som bjuder på denna kollektiva humble pie som blir ett klapp på axeln till hela communityn där antagligen alla har gjort sina egna motsvarigheter till sjukna skepp och lägenheter i Turkiet. Helt ärligt: en god vilja till att ta sig någonstans ekonomiskt som resulterat i massa ekonomiska knasigheter! Vi har alla varit där. :sweat_smile:

Min egen golden nugget i avsnittet kom mellan 1.25-1.27 om att er riktiga boost kom när ni började tjäna större pengar och då såg skillnaden i räntan över tid. Gärna ett eget avsnitt på det temat. :innocent:

11 gillningar

@janbolmeson:

Så det jag tycker är coolt nu är att när vi har haft liknande portföljer sedan 2011, börjar man se ränta-på-ränta effekten. Kurvan är ganska rak i många år, men nu börjar den öka i slutet.

Jag tror det finns lite av en missuppfattning inbyggd här. Det är alltid så att man ser ränta-ränta-effekten bara på slutet i grafen (om effekten finns), för den största rörelsen är i slutet, och grafen är komprimerad så att det är den rörelsen man ser.

Dvs kapar man sista året och skalar om grafen så att det året fyller höjden, så ser man ränta-på-ränta-effekten där med. Det kvittar om man har 10 000, 100 000, en miljon eller annat, man ser ändå bara ränta-på-ränta effekten i slutet av kurvan pga av skalningen.

7 gillningar

Du hade rätt när vi hade kontakt förra veckan om att jag skulle gilla detta avsnitt! Hög igenkänning på många delar.

Jag kom ihåg tiden på Balansekonomi där vi stod på scen och räknade på fastighetsinvesteringar… det var en helt annan tid. Å då hade du kostymen på dig och jag den lilla chica dräkten. :rofl: :rofl:

Det är så himla nyttigt att zooma ut och se på heeeela resan. Hur man som rookie är ödmjukt och trevande, till att snabbt bli kostymsnubben som har koll på allt (eller rättare sagt väldigt lite), gå på några rejäla och nyttiga nitar, justera, nya nitare, justera igen.

Idag känner jag mig trygg i mitt investerade som främst består av aktiefonder (med viss belåning) och sparkonto med bra ränta. Alla enskilda aktieinköp och alternativa investeringar utanför börsen minimeras. Med tanke på att jag bara(?!) är 57 år har jag många år på mig med ränta-på-ränta och nya insättningar så jag känner mig trygg.

Som någon annan skrev så uppskattar jag att ni öppnar upp och delar med er om er resa. En resa är sällan rak, men det är inte lätt att inse när man är rookie. Ett uppföljande avsnitt om dåliga ekonomiska beslut vore himla uppskattat!

7 gillningar

Härligt att ni delar med er! Som snart 50 år och rätt nyligen upptäckt er så har man känt sig hopplöst efter. Men detta avsnitt ger ju lite hopp. Vi har prioriterat tid med barnen och haft låga inkomster tills nu. Men har inga andra skulder än bolån och har amorterat ner det så nu är det amorteringsfritt om vi vill. Pensionen har hela tiden legat kvar i AP7 pga ointresse. En stor fördel har jag lärt mig nu. Med ett månadssparande i globala indexfonder som får tuffa på i ett gäng år så blir det nog helt ok ändå. Vi har ju inte gått omvägen via dåliga investeringar så det kanske jämnar ut något.

9 gillningar

Tack för bra avsnitt!
Det är så jäkla skönt att ni gjort alla de misstagen ni gjort samt berättar om dem, så jag slipper göra samma sak :rofl:.
100% Globala indexfonder för mig + sparkonto med ränta, ingenting mer.

8 gillningar

Jan jag tycker du har lite bråttom i dina slutsatser angående vad som fungerar och inte. Du beskriver i avsnittet alla investeringsmetoder som du provat på genom åren med blandade resultat. Självklart är inte alla metoder likvärdiga, men att döma en investeringsmetod innan man ordentligt bemästrat den känns som att prova alla sporter under sportlovet och dra slutsatsen att det är för svårt för att vinna ett mästerskap.

1 gillning

Funderar på det där med att det skulle vara modigt att visa sina misstag. Jag vet inte om jag håller med. Det är en sak att blotta sina misstag när det är historia och allt nu är gött och på topp men betydligt svårare och modigt på riktigt att blotta sina misstag när man är där mitt i skiten på botten. Oavsett vad tror jag det är nyttigt att reflektera och visa för andra resan inte varit spikrak

Som tur är upptäckte jag rt precis där när indexfonder blev poppis så jag har i princip alltid pysslat med indexfonder men så klart och lekt bort lite pengar men det är ytterst marginellt. Man kan faktiskt lära sig av andra och behöver inte gå i alla fällor själv för att fatta. Har inte varit i närheten av samma resa som Jan.

2 gillningar

Håller med. Vilken investeringsmetod vill du att vi ska dyka ner i?

Med risk att ha otur när jag tänker så upplever jag ha varit inne i de flesta tillräckligt mycket för att lära känna dem som är duktiga i området och ha en balanserad åsikt om dem. :slight_smile:

Vi kan säkert göra kortavsnitt på olika delar.

1 gillning

Ja jo det märks, att du provat och har en djup förståelse för olika investeringar. Men för att inte riskera att skapa en “global index-sekt” på forumet, så hade det varit intressant med fler professionella motsatser till er. Med högre riskaptit och andra synvinklar.

Själv så månadssparar jag hos Lysa medan jag sedan 2016 swingtrejdar med hjälp utav TA. Men det vågar man knappt nämna här på forumet eftersom att det går emot den evidensbaserade forskningen och därmed endast är påhitt :smiling_face:

Är det inte ganska uppenbart att teknisk analys inte fungerar? Om det hade fungerat hade man skapat robotar som köper och säljer automatiskt baserat på en massa givna regler. Man hade till och med kunnat bygga in lite ai i det här så de hittar nya regler. När dessa är i full drift borde de dock effektivt ta död alla eventuella fördelar.

Jag är inte det minsta intresserad av hokuspokus som inte fungerar. Vad är poängen med det?

Vad tror du om utdelningsaktier? MVH chatten

1 gillning

Tack för ett bra avsnitt.

Det känns som att det lika gärna kunde handla om mig, jag är 45 år nu och började min börsresa 1998. Så många misstag och pinsamheter under åren och det tog mig ca 20 år att vakna upp. Jag kan meddela att du gjorde bättre placeringar på PPM mot vad jag gjorde iaf (innan jag gick till SÅFA 2019) :slight_smile:

För er som inte orkar se hela avsnittet så finns det en slide som sammanfattar allt man behöver veta och som är den bästa sammanfattningen av investeringar jag någonsin läst.

7 gillningar

Ok, du behöver inte vara intresserad. Och jag har väl turen att tacka då.

Men hade oavsett varit kul att höra från andra perspektiv på marknaden än “oinloggad, oengagerad, ointresserad”, även om den strategin är utmärkt för de allra flesta.

1 gillning

Det finns väl oändligt med ställen för börsmumbojumbo. Det fina med RT är att man försöker hålla sig nom vad forskningen säger. Kommer det ny forskning som säger att kaffesump fungerar förutsägelse för hur börsen går så tycker jag det kan platsa, inte annars :slight_smile:

Det är din syn på det hela. Jag har själv ägnat mig åt swingtrading och det går att göra bra pengar på det. Att du inte är intresserad för att du tycker att det är “hokus pokus” betyder inte att det faktiskt är hokus pokus (det finns däremot mkt forskning kring att det fungerar) utan snarare att du har valt att inte sätta dig in i det.

Jag skulle tycka att det vore superkul om Jan bjöd in Tobbe Rosén eller Lars Hansson och kör ett avsnitt om det.