Ångest efter dåliga beslut

Har brokig börsresa på 10 år+ med tämligen dålig avkastning. 40 år ingen familj.

Har alltid varit rädd för att förlora pengar och nån orimligt pessimistisk inställning till börsens värdering. Har tjänat bra och sparat ganska mycket.

Köpte lägenhet i mindre stad 2016 och har amorterat ”för mycket” pga känsla av att jag köpte dyrt. Blev ok affär pga billigt boende men prisutveckling sämre än inflation.

Sålde fonder och aktier tidigt i corona men väntade för länge med att köpa tillbaka. Fortsatte köpa i 2022-nedgången. I botten av 2022 så hittade en extralägenhet i större stad som jag verkligen kände för och bostadspriserna hade gått ner. Sålde då allt på börsen för jag var obekväm med risken och att jag skulle få större lån. Kände nog på mig att det inte var optimalt ekonomiskt men kändes rätt känslomässigt. Fick då totalt 3 miljoner i lån men hade utan problem kunnat låna en miljon till och behållt allt eller delar av investeringarna. Sedan dess har jag endast amorterat. Stod helt utanför börsen fram tills tullkrisen då jag köpte in mig med 300k på väg upp. Fick 10 snabba procent men sålde då pga det kändes dyrt. Börsen fortsatte uppåt.

Pga mina försök att tajma börsen har avkastningen totalt varit 170k plus vilket är minimalt med tanke på tiden jag varit på börsen och att jag haft upp mot 1,5 miljoner tillgängligt stundtals.

Mina två bostäder har varit ok investeringar men inget jag blir rik på. Gissar att dom gått upp ca 10% vardera. Jag har nu total belåningsgrad på ca 40% men inget investerat på börsen.

Tidigare har jag ändå känt mig rätt nöjd över mitt livsutfall men nu fått otroligt stark ångest över mitt sälj 2022 som nu skulle gått plus ca 100%. Visst lgh som jag köpte har gått upp lite och jag slapp ränta på dom pengarna men jag känner mig bara så dum.

Dessutom fortsätter jag försöka tajma marknaden med samma tveksamma utfall.

Känner otrolig skam och ångest över min historik och att jag haft drömlägen genom åren som jag kastat bort. Någon som tagit sig igenom liknande. Ångest triggades av tullköpen och pågått i ca 3 månader.

2 gillningar

Tänk på alla som inte investerat alls. Tänk på dåliga bilköp, black friday-frossa och postkodlotter… Du har inget att skämmas för utan har lagt ut en lärpeng. Du är dessutom på plus, vilket inte kan sägas om alla som gjort liknande saker.
Strunta i att tänka på drömlägen och tillfällen. Tillfället som räknas är nu. Ta det!
Tajma inte, utan investera regelbundet och håll över tid. Brett och billigt och inga förhoppningschansningar, då blir det bra efter några år åtminstone. :grinning::+1:

16 gillningar

Kan bara säga: köp billiga, breda indexfonder och spara varje månad samt håll över tid… pratade lite med ChatGPT igår om ränta på ränta effekten:

Tolkning av effekten per fas – med ~5–6 %/år:

0–2 år
Sparbeloppen dominerar. Ränta på ränta ger några hundralappar–tusenlappar extra.
3–5 år
Tidiga avkastningar börjar påverka det totala kapitalet märkbart.
5–10 år
Avkastningens bidrag börjar “slå” nya insättningar vissa månader.
10–20 år
Ränta på ränta tar över — portföljen växer mer av sig själv än från sparandet.
20–30 år
Effekten exploderar. Små skillnader i strategi, avgifter eller tajming blir miljonskillnader.

3 gillningar

Kasta in alla pengarna i typ Lysa. Då försvinner många beteendemässiga misstag

Dom flesta investerar inte alls.

Att gråta över spilld mjölk hjälper inte

1 gillning

Några tankar: Jag tror inte att din erfarenhet är så ovanlig, egentligen. Det är svårt att låta bli marknadstajming, och resultatet är oftast sämre än om man lyckas motstå. Mediabilden av hur börsen fungerar och incitamentstrukturen i alla involverade i industrin gör att man matas med uppmaningar att göra saker. Reagera på vad som händer. Och överallt annars så blir saker bättre av att man aktivt jobbar med det. Dock inte så med börsen.

Jag tycker inte att det låter som att du har det så dåligt ställt. Du äger två bostäder, för tusan! Dina problem är ju två, som du redan identifierat: Du har gjort lite dåliga beslut och du mår psykiskt dåligt över det. Dina beslut är långt ifrån katastrofala, och man har hört betydligt värre skräckhistorier med djup skuldsättning där folk ändå lyckats ta sig upp ur hålet. Och du är ännu relativt ung och har kommit till en insikt och till en plats som kan hjälpa dig. Det finns gott om tid till att ta tag i detta.

Dessutom var ju ditt sälj 2022 inte riktigt marknadstajming. Du sålde för att köpa en lägenhet som kändes känslomässigt rätt. Tullkaossäljet däremot är ren och skär tajming.

Mina råd:

1. Förlåt dig själv. Det är såklart lättare sagt än gjort, men det låter som att du gör detta till en större grej än det egentligen är. Om det behövs, prata med en psykolog.
  2. Ta ett aktivt beslut nu att aldrig mer marknadstajma. Oavsett vad marknaden gör så är det okej att sälja för att du behöver pengarna till något annat, som 2022, men inte för att du tror att marknaden ska gå ner.
  3. Fundera på ett investerande som funkar bättre med din personlighet. Du har ju två lägenheter. Kanske fastigheter är en bättre väg till rikedom för dig än börsen? Alternativt anlita en finansiell rådgivare. Någon som inte tar hutlöst betalt och jobbar för att tvinga in dig i bankens egna dyra fonder, utan som oberoende hjälper dig att sätta ihop en plan och en portfölj och som du kan prata med när du får impulsen att tajma.

Ta hand om dig!

8 gillningar

Det är VÄLDIGT lätt att halka in i tankarna på alla “missade tillfällen” och felaktiga försäljningar. .
-Varför köpte jag inte i IT-boomen på 90-talet?
-Varför köpte jag inte mer bankaktier i dippen efter bankkrisen?
-Att detta skulle komma tillbaka efter Corona borde man ju fattat…
-Bitcoin läste man ju om ca 2012 varför köpte man inte.
-Varför sålde man inte i Feb-25 innan Trump började härja

Varför la man massa pengar på “skit” som ung istället för att spara. . .varför bytte man inte boede i tid när det va billigt på tidigt 20-tal.

Man har gjort så mycket dumt o framförallt “missat” alla stora chanser.
Men inget att göra …bara spara smartare nu o glömma det man gjort innan.
Detta forumet har fått mig att förenkla o inte göra drastiska dumma beslut. .
har nu tre fonder ( o några reserv på annan bank) o sparar på. …innan kunde jag ha +10st o köpa lite då o då…funkade inte bra o va bara jobbigt

6 gillningar

Avsnitt där det diskuteras misstag, och Jan går igenom lite av de tokigheter han själv gjort. Kanske kan det kännas bättre att se att alla andra gör det med :smiley:

2 gillningar

Tack så mkt för era ord. Känns lite bättre. Taggad på omstart.

7 gillningar

Hade jag mått dåligt för alla missade möjligheter så skulle man sitta på dårhus nu. Du har ju tjänat pengar och ska vara nöjd med det. Se framåt och släpp det som du borde gjort.