Hej,
Ber om ursäkt i förväg för ev långt inlägg, och jag vill betona att det INTE är så att någon ska tycka synd om mig eller dylikt för det är bara jag som orsakat detta, och helt mitt eget fel.
Jag ska försöka att inte sväva iväg, och göra en kort introduktion. Jag har varit på börsen sen kanske 2013 och totala portföljen är nog minus ca 83% sen dess eller motsvarande drygt SEK 1 miljon av eget insatt kapital. Jag har alltid sparat mycket och månatligen lagt in pengar, då jag drömt om framtida frihet och mindre jobb eftersom jag inte alls trivs på arbetet i mitt liv idag, vilket gör hela situationen extra dyster. Mao har jag levt väldigt snålt och sparat mycket (levt tråkigt), bott relativt billigt och tjänat svensk snittlön, det finns också ett blanco investerat som har möjliggjort mina insättningar som fortf betalas av.
De senaste två åren på börsen har det iaf gått upp kanske 10% vardera, som ni då förstår har jag gjort en hel del förändringar i mitt placerande i relation det som varit och orsakat den största smällen. Och denna sida har till viss del hjälpt mig att tänka nytt och mycket mer långsiktigt.
Jag tror att jag har ett spelberoende i grunden vilket också bidragit till mina något rätt orimliga risktagande, samt en hård självkritik vilket påverkat min syn på mig själv och investeringar idag som också är ett problem. Bla så känner jag på riktigt att majoriteten av alla värdepapper jag rör går eller kommer gå dåligt. Just nu är det så illa att jag är väldigt lost, varpå jag har samlat mig kraft några veckor för att skriva detta inlägg.
De aktierna jag säljer är de som sen fortsätter gå upp 100%, samt att de man inte köper och lägger på bevakning likt kvantdatorerna senaste månaderna, de drar 100-tals% och jag missar tåget. Mao allt går fel känner jag, och jag är hela tiden rädd för nedställ på 20-50% eftersom jag varit med om det så ofta att jag antingen underskattat börsen och aktier, eller har jag någon sjuk otur konstant. Senast förra veckan när man tror sig sitta på ett stabilare läkemedelsbolag Novo, så ska det ändå krossas 20% på en dag relaterad till en nyhet.
Kort vad hände?
Runt 2013-14 vart jag introducerad till Phase Holographic AB och det tog inte lång tid tills jag nästan var all in. Runt 20 kr nivån handlades mina aktier till och bolaget skulle gå för Exit enligt vd och jag mfl aktieägare var sålda. Jag var med på hela resan från 20kr-60kr+ (var SEK1.5 milj upp) tills covid, där jag började sälja av lite, och lite till med vägen. Det blev NE samma dag som Rysslands invasion av Ukraina och aktien slaktades. Jag började tänka om och mådde orimligt dåligt.
Jag gick med i olika aktiegrupper och började söka tips (fortsatt dålig koll på aktier/börs och trodde nog överdrivit mycket på enskilda innovationer). Jag köpte mycket aktier i Brighter som senare gick i Konkurs. Det skrevs mycket om Media & Games och den gick som tåget. Jag hoppade på med full kraft på 50kr+ och det var kortvarigt för sen gick det bara åt ett håll, jag fyllde på en del på vägen ner till 20kr, men den fortsatte ner till 10kr, givetvis köpte jag inte där? (handlas runt 35kr i skrivande stund) Under tiden så kom det in nya löner osv och jag började läsa om utdelning. Måndsutdelare lät perfekt och jag började handla i SBB med de lilla krut jag hade kvar, den resan gick rakt ner från runt 30kr till när mitt psyke inte orkade mer och sålde allt på runt 3,8 kr, kanske historisk botten? Samtidigt ökade jag rejält i vad jag trodde skulle bli framtiden för återvinning, Renewcell! Det bolaget gick också i Konkurs.
Tyvärr blev jag lite fast i Phase Holographic och hade kvar en del i bolaget hela tiden i hopp om att det skulle lösa sig, som det alltid stod i varje kvartalsrapport inför nästa period. Den senaste NE blev återigen brutal för några veckor sen med teckningspris 1,8 och utspädning 1:2.
Jag vill också tillägga att jag varit en väldigt engagerad aktieägare i forum, gått på några stämmor, samt givetvis läst samtliga släppta rapporter. Framför allt har när det gäller PHI.
Med den sista smällen nu för några veckor sedan med NE igen för Phase Holographic så tappade jag livsgnistan rejält, och har inte hämtat mig riktigt. Jag har pengar kvar hos min nätmäklare, så man kan ha det mycket värre såklart. Och jag känner själv att mina senaste säg 10 års investeringar kanske påverkat mig mer än det borde, men jag lider tyvärr idag av extrem oro för att förlora mer, för jag orkar nog inte mer smällar. Men jag är också i obehagliga tankar om att det är något större där ute, som förföljer mina investeringar och att det är dömt att gå dåligt för mig. För jag har svårt att se att det är så många som hamnat i liknande sits? Eller så har jag kanske helt fel om den saken.
Som ni hör är jag inte helt stabil med tankarna, och jag har svårt att se mig som en ”bra” placerarare sett till mitt tillstånd idag.
Jag har blivit sjukskriven från jobbet pga mitt mående senaste tiden och tyvärr kan jag inte säga annat än att det är detta som ligger till grund för det. Är 33 år så jag har ju ett antal år på mig att ordna upp det lite iaf.
Jag har en del kontakter på X, reddit och andra investeringsforum likt Discord etc och följer många investerare på youtube. Jag mår tyvärr inte bättre av att det tycks gå väldigt bra för de flesta idag, men jag lyckas mirakulöst med allt fel som går, och jag mår väldigt dåligt av det hur dålig man faktiskt kan vara.
Så just nu vågar jag knappt röra mina innehav pga rädslan för alla tänkbara utfall?
Men något positivt att ta med är då att de senaste två årens portfölj har varit en väsentlig ökning av fonder och ETF:er. Och Aktier står för ca 55-60% av portföljen. Dessa är jag inte så stressad över idag (även om jag vet att det kan gå ner), utan det är mina aktier.
Även om jag kan anta att många svar kommer handla om att jag borde lägga ner allt, eller stanna med fonder/etf. Tanken av att sälja alla värdepapper och sluta med allt gör väldigt ont, tanken av att sälja alla aktier och bara stanna vid fonder gör också lite ont för då känns det som att jag realiserar viss förlust och att uppförsbacken för återhämtning är ännu längre, även om det är möjligt med fonder också såklart, och begränsar nedsidan och kanske kan påverka mitt välmående positivt.
Kontentan av detta är att jag är rädd för att må väldigt dåligt om jag säljer aktier och missat uppgångar med etc. I denna situation är jag extremt trött på mig själv.
Men som sagt, portföljerna idag är inte ultrarisk utan en väsentlig diversifiering och endast 1-2 bolag på first north tex.
Som portföljen är idag kan jag hålla alla innehav i 10 år om det krävs. Totala värdet är SEK 1.3 milj + 500k portfölj-belåning som ger hävstång 1.4.
Jag tänker lite att jag borde kanske bara sluta älta över de förlorade pengarna och gå vidare, MEN såklart med en metod som inte troligen sätter mig i en liknande sits. Tyvärr blir väl svaret då Fonder/ETF:er. Kanske hålla aktier till 30% ?
Såklart är det så att jag haft mest svenska aktier också för vilket framtiden i Sverige var jag än läser och lyssnar ser mörk ut?
Jag vet inte hur jag ska sammanfatta detta, men mitt humör och mående styrs mycket hur min portfölj går, vilket då tyvärr gör att jag mått väldigt dåligt sett till de senaste åren och kan sitta och kolla innehaven och uppdatera flera 100-tals ggr om dagen. En dröm hade varit i stället att investeringarna gick bra och mående också, även om jag någonstans antar att de inte borde korrelera så starkt som det tyvärr gör hos mig.
Har du läst hela vägen hit är jag oerhört tacksam, och uppskattar all form av feedback och hjälp eller tips till framtiden. Har ni något att kommentera på portföljen så gör gärna det, eller om du som läser har varit med om liknande situation så får du gärna dela med dig också.