Extremt spelberoende ersatt med börsen/fonder

Ska hålla mig kortfattat.

Jag är nu 24 år gammal och har ända sedan jag var cirka 16 år varit ovetande spelberoende, det började med csgo:skins som jag då nekade till var riktiga pengar, eftersom det bara var virituellt.

Stora delar av csn och de sommarjobbade pengarna gick till att vinna tillbaka eller bara ett spel till.

Jag spelade och ljög för både föräldrar och vänner när de frågade vart pengarna försvann. Lögn efter lögn så blev det jobbigare och jobbigare.

När jag sedan fyllde 18 så blev det direkt mycket värre, jag fick då tillgång till sidor såsom 365, leovegas, betsafe och alla andra onlinesidor…
Det var samma story gång på gång, börjar smått och vill senare vinna tillbaka vinsterna.

Min värsta helg var precis efter löning. Spelade på esport och förlorade spel efter spel, tog större och större risker, både med odds och summa.
Vid cirka klockan 03 så hade jag spelat bort 95% av min lön som kom dagen före, cirka 20.000kr - jag skakade i hela kroppen och det kändes som att jag skulle spy konstant. Säger till mog själv “idiot, idiot, idiot”. Ska aldrig spela igen osv…

Tiden går och jag spelar faktiskt inte på några månader då händelsen var jobbig. Och jag inte hade råd (aldrig tagit lån för att spela, tacka gudarna för detta).

Forsatte spela efter några månader och problemen fortsatte. Låste sedan mitt konto i ett år, många tusenlappar för sent dock.

Det jag vill få sagt är att jag vet folk sitter och läser detta nu som har samma problem, o och jag har en möjlig lösning som funkat för mig, fondspar på börsen!
(För tillfället pausade som ni ser på bilden pga hela bufferten gick till fondskatt från förra året)

Jag spelade för stora summor (för mig personligen) och aktier funkar inte. Jag säljer o köper courtage osv. Men fonder, jag månad och veckosparar nu som en galning istället, (se bilder), jag sätter in automatiskt och tjänar i det långa loppet pengar. Istället för oro, rädsla, och dålig sömn…

Att spela på börsen är inte alltid rätt lösning, men kittlar härligt mycket fortfarande och blir roligare vecka för vecka! Så är det någon där ute som känner igen sig, skriv gärna en kommentar eller om ni har nån annan lösning. Och låt oss en gång för alla sluta trycka undan ämnet spelberoende.
Cirka 95.000 självuteslutna i detta nu.

Detta blir mitt första inlägg, kanske blir en
uppföljare senare - allt gott // Wille :slight_smile:

13 gillningar

“Spela” på börsen, är mycket bättre. Fantastiskt att du tog dig bort från spelandet.

Enda som jag tänker. Jag har lite av en beroendepersonlighet. Inte så det drabbar mig lika allvarligt som dig, än… Men jag kan gå in på saker på ett ohälsosamt, fixerat sätt i ett par år och sedan blir det lite mycket så det slår åt andra hållet. Så att hitta balans och ha flera saker i livet är viktigt. Nu är en bra tid att vara ute, njuta av naturen och solen.

2 gillningar

Okej, men se till att du inte använder värdepapperslån/portföljbelåning och att du hellre säljer fonder än att ta privatlån.

Du har alltså pausat nu för medans du sparar ihop din buffert igen?

2 gillningar

Tvek på den, många som spelat bort sina liv på börsen också.

4 gillningar

Starkt jobbat! Du har självinsikt och även vissa strategier att hantera ditt beroende vad det låter som. Beroende är en sjukdom så det kan vara värt att söka professionell hjälp för att bygga upp ditt “försvar” mot potentiella återfall. Önskar dig all lycka med detta och modigt att du delar din berättelse.

2 gillningar

Ja, absolut. Jag förlorade rätt mycket 2009 när jag köpte saker, utan att vara insatt i börskursen och behövde sälja en större del av mitt fondinnehav. Är fortfarande sur på mig och ska se till att inte göra om det. Men på spelbolag är det nästan en garanti att förlora, de har ju i syfte att tjäna pengar på spelarna. På börsen hoppas företagen att de ska gå bra så aktieägarna ska tjäna pengar.

Anledningen till att det tog så lång tid för mig var mestadels pga min egna förnekelse, “jag kan sluta, och jag är inte beroende”.

Nu i efterhand, så är allt mycket klarare.

Som du skriver, sålänge det är en hobby som inte går ut över privatliv, familj eller ekonomi…

Lite klokare idag😄

Att som lekman gå in och ”spela” på börsen kommer nästan garanterat sluta med att man blir lejonmat när man möter skickliga förvaltare och proffs som tar varje chans dom får att göra en bra affär. Är inte speciellt mycket bättre än spelbolag faktiskt.

Stämmer! Blev cirka 40.000 direkt från bufferten till skatter, tänker 2/3 månader innan jag kör igång igen😎

1 gillning

Tackar för orden! Känner blandade känslor när jag skrev inlägget, jobbigt pga minnen och förlorade pengar men samtidigt skönt att skriva av sig, om jag kan få en enda människa att gå i samma spår så har jag lyckats!

2 gillningar

Får nog tillägga en gång till, otroligt ny på detta forum - tappar bort mig själv var och annan sekund, lär mig sakta men säkert!

Dessvärre precis tvärtemot hur det ska kännas när man investerar sunt :confused:

Börsen är enligt mig en ännu lömskare typ av gambling i och med att det är så pass accepterat i samhället. Det är definitivt bättre än renodlad gambling i längden, där huset alltid är vinnaren.

Men oddsen för ett börsindex på en dag eller några veckors sikt är inte mycket mer än ~50% att du ska gå plus. Precis som en enarmad bandit! Blanda in direktinvesteringar i enskilda aktier så presterar antagligen den genomsnittlige aktieinvesteraren sämre än på en enarmad bandit.

Nu är det ju positivt att du i alla fall investerar i fonder enligt ovan!

7 gillningar

Tack för svaret!
Är absolut inte i mål än med mitt tänkande, men på god väg.
Då jag tidigare kunde förlora 20k på en helg, och nu istället lägger dom på mitt framtida jag.

Bilden jag la upp är de fonder jag sparar i, så inga aktier alls. (Och kommer nog aldrig bli igen).
Min tidshorisont är lång, jag tänker mig nu 20 - 30 år. Med bostadslån som undantagsfall :slight_smile:

Det beror på vad man menar med “spela”. Att investera på börsen, även i enskilda aktier, är inte särskilt riskfyllt om man inte lägger alla ägg i samma korg.

Tror många underskattar hur jobbigt det kan vara att ta en stor värdeminskning i portföljen.

Aktiehandel kan leda till enorma förmögenheter.

Men också stora skuldberg, kraschade relationer – och i värsta fall självmord.

– Det är väldigt likt ett spelmissbruk. Man kan snabbt skuldsätta sig och drabbas av psykisk ohälsa, säger Anders C Håkansson, professor i psykiatri.

1 gillning

Känns lite som att du definierat om att “spela” på börsen lite.

Det jag tänkte på när jag läste ditt inlägg var: oh shit, han gamblar istället på en massa random aktier och försöker tajma upp-och-nergångar. Och det kommer sluta lika illa.

Att månadsspara mer är ju såklart mycket bättre, men var försiktig så att du inte börjar vara mer aktiv, för då kan du snabbt vara tillbaks i samma fälla igen.

Tyvärr indikerar ju fondval och historiskt missbruk att det kommer sluta i hävstång och turbowurrar om några år…

1 gillning

Såhär har det sett ut senaste året, är mindre summor men väldigt ofta, skulle det komma en nedgång så kommer jag försöka fortsätta med de gröna pluttarna :+1:

Var nog jag som var otydlig när jag beskrev tidigare, jag ser detta nu som väldigt långsiktigt!
Jag saknar spelandet men detta är bäst o mer hälsosamt (sover gott på nätterna nu) :raised_hands:

Nu finns % och en summa med där så ni kan räkna ut hur mycket det är :sweat_smile: - men låter det ligga för jag är lite lat

1 gillning