Jag har blivit olycklig och besatt av pengar

Jag har alltid varit en sparsam person. Ända sedan ung ålder har jag känt en tomhet och nedstämdhet varje gång jag har spenderat en större utgift på något. Det ledde till att jag nöjde mig med produkter som var stabila och bra, men som inte var de bästa.
Jag kände inte såhär på grund av en vilja att bli rik, utan det var bara naturlig snålhet. Jag blev lycklig av att inte slösa, men jag tänkte aldrig på pengar.
Jag var alltid en person som syskon och nära vänner lånade pengar av.

För ett par år sedan när jag kom ut i arbetslivet och började jobba på riktigt uppstod frågan vad jag skall göra med mina pengar.
Jag var utomlands när jag stötte på en bok vid namnet bogleheads guide to investing som kom att bli min introduktion till investering. Boken var mycket lärorik men det var mycket information som berörde amerikanska investeringsförhållanden och fenomen, som t.ex. TIPS som vi inte har i Sverige.
Jag googlade för att lära mig hur man implementerar detta för svenska förhållanden och hittade rikatillsammans.
Tack vare John Bogles och Jan lärde jag mig tidigt “Buy the haystack”.
Minst 60-80% av mina investeringar har sedan början varit i index fonder, men jag är mänsklig så det har blivit lite aktieköp och bitcoin spekulation också.

Jag investerade en månadslön i Bitcoin och höll i ett år innan jag sålde det mesta. Jag tjänade 4 månadslöner men jag har aldrig sovit sämre och känt mig mer stressad. Det var en svårt olycklig tid

När jag var ung student och inte kunde något om sparande lade jag lite pengar i två fonder på Swedbank. Det är min lyckligaste investering någonsin eftersom jag glömde den och aldrig tänkte på det förrän jag stötte på den flera år senare.

Det är inte alls lika illa som under min bitcoin tid men de senaste fyra åren har jag ändå kollat mina investeringar varje dag.
Jag inser att jag inte klarar av att omge mig med finansiella nyheter. Jag har gått från en person som aldrig tänker på pengar till en som alltid tänker på pengar.

Jag har därför bestämt mig för att sätta en tidspunkt varje halvår eller år, då jag ombalanserar, kollar om mina indexfonder fortfarande är de billigaste och utför andra ekonomiska åtgärder. Övriga tiden är jag förbjuden från att titta på mina investeringar.
Jag frångår John Bogles filosofi litesmått genom att investera en liten liten del i krypto,p2p lån och guld för diversifieringens skull.

Trots att jag har tyngts ner av investerings-noja och den påföljande optinojan i 4-5 är jag ändå glad att jag hittade denna värld, annars hade jag garanterat blivit fattigpensionär då jag hade samlat pengar på hög som inflationen hade ätit upp.

Vill tacka John Bogles, Jan och andra, då min nuvarande och framtida ekonomiska situation är tack vare dem.

4 gillningar

Det låter klokt att dra ner på inflödet av information. Själv har jag inte längre mejl och facebook i min telefon. Jag har blivit en av dem som nu istället är närvarande på busshållplatsen, i kön på ICA, i trafiken, på promenaden och betraktar den stora skara som lever stirrande i telefonen vad än de gör. De missar fåglarna, trafikfarorna (överlever tack vare att andra är uppmärksamma när de går ut i vägen utan att se sig om), chansen att få kontakt med en levande människa, blommorna och möjligheten till reflektion. Jag har varit där jag också, men inte nu.

I the intelligent investor beskriver Graham en stollig person, Mr Market, som ofta vill köpa och sälja bolagsandelar till oss. På den tiden kom Mr Market gång om dagen med morgontidningen. Idag finns Mr Market tillgänglig varje gång vi tittar i telefonen. Snacka om information overload i jämförelse.

2 gillningar

Jag vet hur det känns. Har själv förlorat massa pengar pga jag inte följde @janbolmeson råd och såg det först 2016. Men det är aldrig försent. Det roliga är att sambon som är totalt ointresserad lyckas bäst. Hon följer min setup och skruvar aldrig.

Det bästa är att automatisera allt du kan. Skit i investeringar som kräver din dagliga uppmärksamhet. För i slutändan är det livet som är viktigt. Att man är lycklig. Ha en massa pengar men är olyckligt, vad är det värt egentligen?

Så all in på Lysa. Glöm resten.

4 gillningar

En stor del av det vi kallar information är väl egentligen brus? Jag försöker måla med en bred pensel:

1. Aktiemarknaden går upp över tid.
  2. Månadssparande är bra.
  3. Billiga fonder + ISK är också bra.
7 gillningar

Jag kollar till mina indexfonder och aktier varje dag, ofta flera gånger om dagen. Men jag gör det för att jag tycker det är kul, min övergripande filosofi i alla investeringar är att jag kan tröttna imorgon och inte logga in på 10 år och då ska det ha skött sig själv.

Så fort det dyker upp något annat i livet (semestrar, jobbdeadlines etc.) så är börsen det första jag prioriterar bort. Det funkar för mig för att hålla börsintresset lustfyllt och utan stress.

3 gillningar

Du kan ju surfa till tv3play och kolla några avsnitt lyxfällan. Jag får ont i magen av att titta på lyxfällan för jag vet vad dom genomlider. :sweat:

(Jag genomled ju det där som barn så det var ju inga okristliga summor tack och lov. Fast känslan är nog densamma.)

1 gillning

Har du funderat på att inverstera en del av dina pengar på andra sätt? Jag ger en summa till välgörenhet varje månad. Tror att det är ett bra motmedel mot snålhet och ger åtminstone mig mycket välbefinnande per krona. Finns ett växande fält inom effektiv altruism att läsa om. Kan tips om t ex organisationen GiveWell.

2 gillningar