Intressant avsnitt och Erik har många kloka tankar. Dock vill jag påminna om att det är generella tankar vi tar del av. Bilköp är ofta även emotionellt och ditt körmönster kanske inte riktigt passar in i mallen för att bara plocka allt rakt av.
Först några kommentarer på avsnittsinnehållet:
Att köpa en lätt begagnad premiumbil kontant kan vara en mycket bra affär beroende på hur oregelbundet ditt körmönster är. En stillastående leasad bil har samma månadskostnad som en som rullar mycket. Bortsett bränsle då.
Sedan det här med att skriva ut regnr i annons tycker jag tillhör grundförnuft och är en del av att göra en bra annons. Om jag inte kan kolla upp en bils historik och verifiera data, köper jag den inte. Varken handlare eller privatpersoner har incitament (eller ens förmåga!) att berätta allt väsentligt. Jag hittar ditt regnummer ändå, men jag kommer vara sur för att jag behövde jobba för det.
Nu tillhör jag förmodligen någon form av ytterkant med min relation till att köpa och äga fordon. Iaf baserat på de frågor som kommer in från lyssnarna. Så om man är ointresserad och bara vill uppfylla sina transportbehov var även detta avsnitt kanonbra.
Jag har tidigare haft tjänstebilar, men numera äger jag min bil, sedan några bilar tillbaka. För mig är både bilens köregenskaper, upplevd kvalitetskänsla och ett smidigt UI mycket viktiga vid köp. Jag letar oftast bilar som är 2-3 år gamla med låga mil i prisklassen 300-350kkr.
Jag skannar marknaden kontinuerligt efter fordonstyper och modeller jag är intresserad av. Då vet jag redan hur marknaden är på ett ungefär när det är dags på nytt. Det ska tilläggas att Excel alltid är involverat när det närmar sig köp. För att hjälpa mig att räkna på och jämföra olika objekt som är till salu just då.
Av erfarenhet går det alltid att hitta några objekt som känns felprissatta åt endera hållet. Har annonsen varit ute ett tag finns goda chanser att förhandla priset. Många struntar i att kontakta säljaren när de spontant känner att priset är fel och då blir de stående. Handlare har verkligen inte det informationsövertag man tror.
Om jag är ute efter en BMW 320d och en KIA-handlare lägger ut en annons kan kan jag vara rätt säker på att det är ett inbyte och att det är jag som har informationsövertaget.
Jag köpte just en sån för 1,5 år sen. En my2021med 4000 mil på klockan. Säljaren hade lagt ut den efter info de hittat på car.info så de skrev att det var 40-literstank. Kan inte stämma tänkte jag. BMW:s nordiska versioner har oftast 60-literstanken. Den checkade mina bockar för drag, helläder, stora skärmarna i dashen och den hade en riktig färg. Gillar inte monokroma bilar (även om det är vad de flesta vill ha). Priset var kanonbra, men jag fick ändå prutat lite på priset och fri hemkörning från Umeå.
Nuvarande generation av 3-serien är också mycket snålare än deras angivna förbrukningssiffror, så bilen är mycket ekonomisk att pendla med och ännu bättre att köra långt med. Sedan verkar vi svenskar i allmänhet tro att bilar måste vara fyrhjulsdrivna så snart de är större än en Piccanto. Jag har bara köpt bakhjulsdrivna BMW mina senaste och märker ingen skillnad på körbarheten under vinterhalvåret. Det fina är att det ändå finns en tillräckligt stor marknad för tvåhjulsdrivna BMW så det påverkar inte andrahandsvärdet negativt jämfört med inköpspriset.
Nu uppstår dock den omvända frågan. Min bil värderas lika högt idag som när jag köpte den. Fastän jag lagt 2000 mil på den. Jag gillar verkligen min bil, men det är lockande att skicka bort den då jag ändå inte behöver bil över sommaren och sedan köpa något nytt till hösten (för det är ju kul!) eller finns det något rationellt i att leasa en bil? Jag upplever att de flesta nybilar idag är SUV och det är jag allergisk mot. Hade gärna bytt till Elbil om jag kunde motivera det för mig själv bara. OBS att jag även är allergisk mot Tesla. De (mod 3/Y) är dessutom den nya konsultsläden sedan de tog över hatten från vit Passat för några år sedan.
Finns det någon intressant elbil med dragkrok som skulle vara ekonomiskt försvarbart, istället för att sitta kvar på nuvarande bil? Jag vet redan vilka bilmärken och modeller som finns. Har bara inte koll på ekonomin kring dem. Som ni kanske förstått har jag hittills prioriterat bättre kassaflöde över alternativkostnad.