362. Den där tionde fonden som slagit index... | Med Andreas Brock och Henrik Milton som förvaltar 17.5 mdr i fonden BMC Global Select

När blev detta forum giftigt? Kan inte förstå kritiken mot Bolmesons eller BMC. Bägge kör sin egen grej suvenärt.

Mvh,
Besviken Finne

18 gillningar

Det har varit så ett tag, a sign of the times, man ska vara fanatisk eller förbannad. Men välkommen in till chatten. Betydligt trevligare och seriösare därinne. :grin:

Jag snor den också.

(Sverigefond som exkluderar Skåne, finns det?)

25 gillningar

16 inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet

Som jag nämnde tidigare, om Bolmessons bara inte haft så starka egna åsikter hade detta förmodligen inte skapat sådan kontrovers.

Eftersom det är 6 gången de är med, jag har bjudit in @Andre_Granstrom , Marcus Hernhag, haft fikatillsammans med kavastu, pratat 5-faktor modell med finsk professor, haft Henning Investerarfysikern, med flera på besök. Samt investerat i aktien-vars-namn-inte-bör-nämnas med mera. Tänk om jag - i alla fall i forumet - inte är så fundamentalistisk som ni tycks tro.

Ja, jag fattar att det är enkelt när folk håller sig i sin låda, men jag tycker det är ganska trist. Människor är inte endimensionella och man kan väl hålla två tankar i huvudet samtidigt. :wink::smiling_face_with_three_hearts:

Men det är ju som sagt enklare om deras fond bara var lika dålig som alla andra.

27 gillningar

När ni talar om vadet mellan globala indexfonden och coeli fonden så säger ni nu att det var ett felaktigt jämförelseindex, varför det? Det var väl ett normalt globalt index, som vem som helst kan köpa hur lätt som helst? Ifall jämförelseindexet var “fel” så varför togs det inte upp i början av vadet, endast då coeli grabbarna förlorade vadet så argumenterar de för att jämförelseindexet de facto var felaktigt. Ifall de skulle ha vunnit tror jag inte de skulle hävda att jämförelseindexet var “fel”. Förstår att det kanske inte är läge att argumentera så hårt emot dem då de är en sponsor i RT, men ändå.

1 gillning

Alltid kul med andra infallsvinklar. Jag tycker dessa grejer är toppen. Jag gillar intervjuer med privatpersoner och faktiska investerare. Kunde det inkluderas lite människor som startar eget osv hade det varit toppen.
Jag ser hellre mindre snack om bilköp, husköp, spara pengar osv :joy:. Har inget körkort, hyr bara och är lika snål som Von Anka.

1 gillning

För att jag tänkte inte 2018 på skillnaden mellan MSCI World och MSCI ACWI. Det var ju innan forumets dagar. OCH de betalade för middagen. :wink:

Tycker ju bara det är konstigt att i efterhand klaga på fel globalt index då de var fine med det i början av vadet. Låter mera som en bortförklaring till varför man förlorade vadet

2 gillningar

Ja, om invändningen vore irrelevant tänker jag. Är den det tänker du? :thinking:

De säger dock uttryckligen i avsnittet att de undvikit emerging markets?

1 gillning

Var de inte i Indien och typ Taiwan? :thinking:

1 gillning

Jo, minns att jag läste det här för ett tag sedan (Lannebo fonder); “Göran Espelund är orolig över de långsiktiga konsekvenserna när alltmer kapital koncentreras till ägare som varken analyserar bolagen de köper aktier i eller tar ett aktivt ansvar som ägare. De stora svenska indexfonderna har ingen dialog med sina portföljbolag, de röstar inte på bolagsstämmorna, engagerar sig inte i arbetet med att tillsätta styrelseledamöter och ställer inga krav på att bolagen utvecklas på ett långsiktigt hållbart sätt.”

(Intervju: ”Smartare än index”)

Visst kan man se det lite så men man kan ju undra om det enbart handlar om att ikläda sig rollen som marknadens ädla riddare…? Enligt taxeringskalendern verkar det iaf inte bara vara helt ideellt arbete från någon förvaltares sida…

2 gillningar

BMC fd Coeli Global var med i podden för första gången i 2018 om jag minns rätt. Dom har hela tiden presenterats som en motstyrka eller ett alternativ som inte har oddsen på sin sida.

Avsnitt 36, beskrivning:

”Reklam för Coeli Global AB. I det här avsnittet diskuterar jag och Caroline tips, sparande och aktiv förvaltning med de två professionella fondförvaltarna Andreas Brock och Henrik Milton. De förvaltar den 5-stjärniga globalfonden Coeli Global Selektiv.

Det som är extra roligt är att gör att allt det som vi brukar säga att man inte ska göra, vilket också var syftet. Jag anser nämligen att diskutera med någon som har motsatt åsikt är bland det mest utvecklande man kan göra.”

Kan man vara mera ärlig och transparent?

11 gillningar

Detta var ett superbra avsnitt @janbolmeson. Mer sådant här. Det är alltid intressant att höra olika perspektiv och att bara sitta och lyssna på att vi alltid ska ha indexfonder skulle bli tråkigt snabbt. Bra uppmärkt som reklam, bra innehåll och superintressanta frågor.

Sen stort plus för JR Ewing referensen och besöket på Southfork. Inte varje dag man får åttiotalskultur i podden.

4 gillningar

Jo, lagom schizo att inte tro på EM och sedan prata Indien. :sweat_smile: Men jag förstår så klart vad de menar.

1 gillning

Du har helt rätt. Jag klagar inte på varierande innehåll och olika perspektiv. Det saknas inte heller transparens i informationen. Det är bara ställningen man tar i alla andra diskussioner som gör andra lyssnare upprörda uppfattar jag. Det finns sektlika tendenser på forumet och det är väl de mest bokstavstroende som alltid kommer beklaga andra perspektiv.

Jag tror det vore möjligt att göra ett bra avsnitt sponsrat av BMC. Ett sätt skulle t ex kunna vara att lägga upp hela avsnittet som en kurs där man går igenom hur man utvärderar ett bolag baserat på nyckelvärden och fundamenta, och vad mer de tittar på när de funderar runt sina bolag. Då skulle BMC-nissarna få visa sin kunskap ordentligt, vilket jag tycker borde avspeglas bra på deras fonder/produkter.

Dvs försök identifiera någon (unik/djup) kunskap som gästerna sitter på som alignear med RTs filosofi och fokusera på enbart det. Detta är på linjen som jag önskat tidigare, att lägga upp avsnitten som “vi pratar om x med y” snarare än “vi pratar med y (om allt möjligt)”.

Man skulle då kunna hålla sig ifrån mindre lyckade saker som var med i avsnittet, som “historisk avkastning är användbart för att utvärdera” och liknande uttalanden som Jan har haft hela avsnitt för att argumentera emot/motbevisa.

Det var en del underhållande grejer i avsnittet på temat “vad vet du som de andra som värderar detta bolaget inte vet?”, t ex “vi har investerat i detta bostadsbolaget, för folk måste ju ha någonstans att bo” :sweat_smile: Jag tänker det borde klippts hårdare så det inte blev så cringe :smiley:

8 gillningar

Ja det citatet var klockrent on point

1 gillning

1,8% i avgift??? Ajajaj. Låter som att de vill håva in kapitalbasen så snart som möjligt innan grafen spricker. Har inte dessa förvaltare/säljare typ 15 fonder och sen bara hänvisar/marknadsför den med bäst trackrecord för att fånga in svenssonpengar som tror att historisk avkastning =framtida avkastning?

Kanske är detta diamanten i höstacken och vi lyssnar på nya buffet och munger eller är det ett nytt osänkbart storskogen? Magkänslan säger att man ska hålla sig till Index. Vi får se om 5 år vad vi säger om detta avsnitt. Intressant och underhållande att lyssna på duktiga säljare oavsätt.

2 gillningar