369. Stealth wealth eller komma ut som förmögen? | Med Moa Diseborn

Tips!
Högerklicka på saldot i Avanza och välj inspektera/visa källa (eller vad det heter nuförtiden) så kan du skriva in vilken summa du vill! :sweat_smile::moneybag:

3 gillningar

Alla dessa problem som förmögna människor ställs inför :sob:

Var ett tag sedan jag lyssnade på podden, och det verkar ju inte som att det här avsnittet kommer hamna bland ”uppspelade” i poddappen. Tror kanske inte heller att särskilt många känner igen sig i utmaningen att forma en ”rikedomsidentitet” eller överväger att spendera för spenderandets skull.

Men visst. Det går väl att lyssna ändå antar jag, om man gillar att fantisera om att vara rik.

Intervjun som sådan kan säkert vara bra gjord. Mer ämnet som jag känner att jag inte har något att hämta i.

4 gillningar

Jag skulle säga - ge det en chans. Där finns rätt mycket att hämta i form av misstag att undvika på resan - som INTE handlar om mängden pengar faktiskt. :wink:

7 gillningar

Du är ju trotts allt på ett forum som heter RIKA tillsammans. Ett forum där människor på alla möjliga ställen på resan försöker inspirera och hjälpa varandra att bli rikare.

Mentaliteten att varken man själv eller de flesta andra skulle ha något att hämta från såna här diskussioner är en av de mentala bumpsen man behöver komma över.

Byta ut det mot att se fantiserade om rikedom och att höra vilka tankar de som kommit längre har som en inspiration till att arbeta sig åt det hållet.

4 gillningar

Jo då. Men jag upplever inte att det mesta innehållet handlar om att bli ”rik”. Vet inte om Rikstillsammans är ett jättebra namn egentligen, kanske var mer lämpligt när det var mycket inriktat på trädplantering i Afrika och liknande projekt som lockar med en enorm framtida avkastning.

Tycker nu att fokuset är och också bör fortsätta vara att få lite bättre koll på sin ekonomi, vilket är ett bra verktyg till att förbättra ekonomin - men ”rika” kommer nog inte så många bli.

Däremot är ju Rikatillsammans ett inarbetat namn, så säger inte att det bör bytas.

4 gillningar

Intressanta avsnitt detta och #364. Kanske en aning provocerande för vissa. Var går liksom gränsen mellan att vara så rik att pengarna i sig och förhållandet till dem och sitt nya liv blir ett problem kontra vanliga OK rika personer?

Jag tror att så fort man kommit över nivån “har så man klarar sig och lite till” så blir det mest en livsfilosofisk fråga. Vad vill man? Hur vill man leva sitt liv? Om man har en identitet och livsåskådning som bygger på att INTE spendera så mycket pengar så kanske man inte alls behöver vänja sig vid att göra det bara för att man kan. Vill man göra det så är det ju inte så svårt. Skaffa båt, hus i xxx och en sportbil av lämpligt slag så börjar pengarna rulla fortare. Gör det att man blir gladare och använder sina pengar bättre? Vem vet. Inte jag iaf :slight_smile:

Själv värderar jag tid, vänner, upplevelser, motion, hälsa, resor etc långt högre än saker och lyx. Så länge som jag mår bra av det så fortsätter jag nog på den banan och övar ganska lite på att spendera mer bara för att.

Träffa / hänga med likasinnade i någon form låter spännande. Sitter på läktaren en stund och ser vart den idén leder. Kanske engagerar mig mer när det klarnar en aning.

4 gillningar

Varför ska man “komma ut” med att man är “rik”? Det är väl sällan särskilt vanligt annars att man är transparent med sin ekonomi? Varför ska ens privata ekonomi bli allmänhetens egendom bara för att man har mycket pengar? Jag tycker den är lika privat om man är fattig, medelrik eller rik.

6 gillningar

Det handlar nog om att våga leva det livet som man vill för pengarna man har. Om man vill leva precis som innan man hade pengarna behöver man såklart inte komma ut.

Men vill man gå ner i arbetstid, bo större, köpa roligare bil, resa några gånger om året, äta ute oftare, skaffa iin husbil, båt mm så kommer folk märka att man har pengar. Då är valet mellan att avstå saker man vill och kan göra för att hemlighålla sin ekonomi, eller att komma ut och börja leva det liv man vill.

Det betyder inte att man är helt öppen med summorna för det. Bara att man står upp för att man har råd att göra det man tycker om att göra.

4 gillningar

Ja, men då gör man väl det utan att göra värsta grejen av att man måste berätta för alla att man är rik. Så är det ju med alla som köper prylar och grejer oavsett om det är för att de är rika eller för att de lånar. Man går inte in något på hur man hade råd. Det får omgivningen kuckulira om bäst de vill men inget den rike behöver redogöra för

1 gillning

Kanske inte riktigt det som var poängen i avsnittet heller. :wink:

3 gillningar

Om inte, varför denna titel på avsnittet? :thinking:

2 gillningar

Dåligt försök till click-bait? :laughing:

4 gillningar

Mycket handlade om problem de flesta har men som framförallt nyrika inser att pengar inte kan lösa. Det som är svårt att hantera trots pengar.
Det är väl jättebra att få en sådan insikt gratis innan man slösar bort sina bästa år på att bli rik?

Att avfärda avsnittet utan att lyssna visar varför man inte diskuterar vanliga problem med vanligt folk. Det avfärdas och tas inte på allvar. Det är synd, för 99% av visdomen finns rimligen hos 99% av befolkningen som kanske inte är lika rik.

Ibland behöver man att någon utomstående ser saken ur en annan synvinkel. Hur skulle du lösa sakerna som tas upp i avsnittet? T.ex. att skapa mening struktur och sammmanhang utan ett vanligt lönearbete eller företag.

7 gillningar

Jag tror absolut att det kan finnas utmaningar i att finna en meningsfullhet i sitt liv och vardag om man är så förmögen att man inte behöver arbeta. Jag ser det dock som väldigt osannolikt att jag kommer komma dit, och dessa utmaningar berör mig faktiskt inte.

Jag har inte lyssnat på avsnittet och kan därför inte recensera det utifrån hur pass väl man lyckas nå upp till det man föresatt sig. Däremot känner jag att ämnet inte berör mig. Men visst kan det beröra andra, och det är mycket möjligt att avsnittet kan bidra till en del vägledning hos dessa.

2 gillningar

Jag skulle säga att det berör alla som har mer än nöden kräver.

10 gillningar

Vissa frågor berör även oss som är rika på tid, för att vi inte kan jobba. Många liknande frågeställningar.

Livet är så otroligt mycket mer än nollorna på bankkontot, så tycker avsnitt med Moa ger mycket även till oss smårika och tidsmiljonärer. :blush:

8 gillningar

Haha, jag har OK ekonomi med en inkomst på 50” och ganska mycket pengar investerat i bostaden och undanstoppat. Men vad gäller tillgången till tid är jag fattig som en kyrkråtta.

2 gillningar

Tänk, med den inkomsten, skulle det kunna vara annorlunda. :blush:

2 gillningar

Tack igen för ett jätteintressant avsnitt!
Jag gillade framförallt tankarna och råden kring livet med småbarn. Mer sånt.

1 gillning

Bra avsnitt! :star:

3 gillningar