369. Stealth wealth eller komma ut som förmögen? | Med Moa Diseborn

Jag skulle inte säga att man råkat göra något, utan snarare aktivt valt en väg, om man vet med sig att andelen är en bit över vad den andra personens plånbok mäktar med. Hade testat att skifta fokus. “Jag kan ta sängen, så kanske du kan fixa grinden på staketet”. Till exempel.

Fast de där problemen uppstår ju oavsett om du berättar för dem att du är rik eller inte. Så där får man oavsett om man är i garderoben eller ej hitta strategier för att hantera

För ett tag sedan fanns det en tråd om ett par som inte ville bjuda hem vänner till deras hus som var väldigt stort och dyrt, det blev så pinsam stämning över hur uppenbart rika de var.

Jag undrar om inte den där pinsamma stämningen sitter mest i ens eget huvud? Nu som då tänker jag bara, slappna av.

Att bräka på om sina finansiella tillgångar är ju lite… vulgärt, men att köpa en säng som man vill ha? Man behöver inte förklara allt man gör. Gör det bara! Så länge du gillar vad du gör.

5 gillningar

Jättebra avsnitt, tack! Trots att jag inte har tiotal miljoner på kontot tycker jag det var mycket som ändå var relevant och tänkvärt. En reflektion från mig är att det sannolikt handlar till stor del om vilken bekantskapskrets man har och hur man har valt att leva sitt liv. För mig som inte livsstilsuppgraderar, kommer från en ganska enkel bakgrund och har vänner i olika inkomstklasser så är det flera av frågeställningarna som Moa tog upp som jag också har behövt/behöver bearbeta.

3 gillningar

Nu när jag har skummat igenom svaren i tråden vill jag också kommentera på diskussionen: Tänk att en titel kan provocera så mycket! Att rubriken skapar så mycket känslor skulle jag hävda är ett bevis på att det inte är helt enkelt att “komma ut”.

De dilemman som diskuteras i avsnittet är generella och mänskliga. Jag har (fantastiska) vänner som väljer krog utifrån ölpris och som väntar med inköp till lönedag, samtidigt som de bär på en oerhörd stolthet i att inte ta emot något utan att bjuda tillbaka. Kontrasten är då ganska stor till att då ha några hundratusen i sparande och att utan problem kunna sätta undan flera tusen varje månad.

Jag tror att man gör sig själv en otjänst om man förkastar innehåll baserat på rubrik - som allt annat i livet får man ta till sig de delar som är relevanta och reflektera över vad som är applicerbart i den situation man själv befinner sig i.

13 gillningar

@Dolpho, @Gabriel, @Friskrivning Mycket bra liten tråd som belyser det intrikata i situationen. Det är inte helt lätt det där oavsett om man väljer att tala om sin egen ekonomi eller inte. Det tråkiga är väll om man avstår helt från att greja en bekväm säng för att det sätter igång för mycket i relationerna. En bra säng kan ju bli bra för alla om man är villig att ta lite socialt skav och obehag på vägen dit.

2 gillningar

@Lemuri, Precis som du skriver så fixar sig det mesta bara man själv är landad och bekväm i situationen. Stressar man upp sig över gliringar, kommentarer och insinuationer så blir det jobbigt för alla. Har man frikopplat sitt egenvärde från de tillgångar man har är det i regel lättare att bjuda in, dela med sig eller konsumera/ investera/ spara på det sätt man själv önskar.

@MarieH Blir nyfiken. Vilka frågeställningar träffar dig mest?
Och visst är det spännande att titeln på avsnittet väcker så mycket! Det finns så mycket spännande att titta vidare på här :grin:

3 gillningar

Jag tar ett ganska långt svar utifrån min resa (det är det minsta jag kan göra efter att du så bjussigt delat med dig av dina erfarenheter) och ska försöka knyta ihop säcken på slutet:

Jag kommer från en arbetarfamilj, pengar har inte funnits i överflöd även om uppväxten var trygg och bra. Jag studerade länge och jobbade i några år innan jag fick en okej lön. Sedan har jag sparat och sparat och köpt lägenhet och allt annat jag ”villhöver”. Mina månader och år lades upp utifrån budget och utgiftsposter. Ekorren jobbade på, kan man säga.

För ett antal år sedan insåg jag att pengarna på kontot bara växte och utan att jag tänkte på det hade jag oftast flera tusen kvar i slutet på månaden. Mina tidigare månadsplaneringar över restaurangbesök eller inköp behövdes egentligen inte längre, även om jag fortsatte försöka sätta upp budgeter eftersom det var det som ekorren kunde. Jag trivdes bra som barnfri och hade inga självklara mål i livet. Jobbade då med att identifiera mina värderingar och reflekterade en hel del kring hur jag ville ha det. Bytte jobb till något samhällsviktigt och intressant (och fick i den vevan som en bieffekt ännu högre lön).

Ytterligare år senare har kontot fortsatt att växa. Nya frågeställningar dök upp och ungefär här fann jag Rikatillsammans. Frågor som ”vad ska jag göra med mina pengar?” och ”hur förvaltar jag mina pengar?”

I skrivande stund har jag börjat landa i mitt nya normala, men funderar mycket på mitt överflöd i förhållande till andra människor. Jag har vänner som drömmer om att köpa eget eller som vänder på slantarna. Jag undrar ibland varför samhället har bestämt att mitt jobb ska vara mycket värt när andra som gör så mycket viktigt får sämre betalt. Jag är osäker på hur jag ska bete mig när pengar kommer på tal. Jag har fått fundera mycket på hur jag kan och under vilka omständigheter jag vill hjälpa andra.

Allt detta med ett tryggt boende, lagom lån och ”bara” några hundratusen i sparande. Det som har hänt är att jag har gått från en brist till ett överflöd.

Så, för att då knyta ihop säcken: Trots att jag har långt ifrån FIRE eller ekonomiskt oberoende så tyckte jag att det fanns perspektiv att ta med kring exempelvis:

• Låta ekorren vila
  • Jobba med värderingar
  • Hitta nya strukturer i livet
  • Skapa regler för sitt spenderande
  • Hantera tankar om att ”förtjäna” att ha det bra
  • Förhållningssätt till andra som är på en annan plats ekonomiskt och om man ska ”komma ut” som ekonomiskt trygg eller inte
17 gillningar

Jättebra avsnitt!! :heart:

2 gillningar

Tack @manda och välkommen tillbaka till forumet.

Får jag fråga vad som stack ut? :heart:

1 gillning

Mycket intressant det här med att komma ut som rik eller inte, och att det är så många olika tankar om det. Själv är jag ju inte super-rik, ändock miljonär. Och jag har varit väldigt ute med hur mycket pengar jag har under ganska lång tid. Jag har skrivit om mitt sparande på Facebook. Först på min privata sida, sedan främst på Det Gråa Guldet, som handlar om min resa. Och jag redovisar mina tillgångar, inkomster och utgifter en gång om året, efter nyår. Jag har inte fått negativa reaktioner eller förlorat vänskaper. Men jag spenderar ju heller inte mina miljoner. De är investerade för att generera min passiva inkomst, som jag lever på. Och min rikedom har inte ändrats mycket sedan jag slutade jobba.

Men om jag skulle bli väldigt framgångsrik som författare så kan det ju ändra situationen. Då får jag ta mig en funderare.

Det andra sidan av myntet, som jag också tycker bör nämnas, är huruvida man bör komma ut som fattig eller inte. Jag är öppen nu med hur fattig jag var under 2012 och 2013, för jag tror det är värdefullt att dela med mig av. Men då var det inget jag var bekväm med att prata om. Alla visste att jag var arbetslös och inte hade mycket pengar, men få förstod nog hur illa det var. För jag berättade inte om det.

Slutligen en anekdot om det här med att kompromissa om hotell när man är på semester med vänner. Det hände mig för två år sedan, fast tvärt om. Jag ville att vi skulle bo på vandrarhem, mina vänner, som har betydligt mindre pengar än mig, insisterade på ett sju gånger så dyrt hotell. Det var tre mot en, så jag fick ge med mig. Jag tycker inte det hade varit snålt att bo på vandrarhem. För om jag spenderat som dem, då hade jag också behövt jobba som dem, och inte kunna vara arbetsfri.

6 gillningar

Tack @MarieH för att du delar med dig av dina reflektioner. Efter mitt gästspel i R.T poden har jag, efter att ha läst alla fina kommentarer här och i samtal med klienter ringat in tre områden som innebär återkommande utmaningar för personer med stora och/ eller växande kapital.

• A. Förvaltning & ansvar
  • B. Sociala aspekter
  • C. Livsval.

Med dessa tre områden väl definierade är det lättare att avmaskera vart utmaningarna ligger och sedan bygga strukturer och strategier därifrån.

@FIRE-Jimmy Ja, visst är det intressant att det rörde om i grytan det där med att vara öppen med sin ekonomi eller inte! Det låter som att du delar med dig av din ekonomiska resa öppet på ett fint sätt och jag tror verkligen att det inspirerar och avdramatiserar det där med ekonomi och berör många fler än du nånsin får feedback på. Roligt också att du delar med dig av “hotel- vandrarhems anekdoten”. Låter som att du är väldigt klar på hur du vill cirkulera dina pengar och inte spendera bara för sakens skull eller för att någon annan förväntar sig det. Tack för delning!

4 gillningar

Korslänkning: “Hur gick det sedan?”