Nu då…? ![]()
Tänk på att du måste lägga till värdeminskning, skatt och sådant. Upplever siffrorna ovan som lite konservativa.
Se mitt inlägg och korslänkning:
Du kanske har svarat på det innan @janbolmeson men en fråga - varför tog du inte Teslan på företaget? Min man kör leasing på tesla för kanske 10k i månaden, men blir ju bara som 4k eftersom det är vad man hade kunnat ta ut efter skatt ![]()
Hade den på företaget, men kostnaden blir ungefär samma. Skatteverket har ju gjort det ganska likvärdigt att äga bil privat eller via företaget - särskilt om man äger företaget själv. T.ex. med vår nuvarande bil (Peugeot) skiljde det inte jättemycket mellan privat / företag.
Ni missar nog förmånsvärdet.
Tack för svar! Såg nu. Anar att min man har spelat ner kostnaden because reasons ![]()
Jag står inför ett liknande val just nu. Enmanskonsult, kör runt 2000mil (inget i tjänsten). Har snart haft min model Y i tre år och överväger tre alternativ.
Här är parametrarna jag räknat med i mitt egna verktyg http://bilbudgeten.se/
- Köpa ut bilen privat:
Räknar med 16% värdeminskning om året här.
- Alternativet är att jag köper bilen och behåller den i bolaget. Även om jag har lön till taket och maxar utdelning så blir det pengar kvar i bolaget idag. Men tänker att jag kommer få ut de på sikt med utdelning, därav räknar jag om företagets kostnader till privata genom ta 50%.
Alt 3. Köpa en ny model Y. Då får jag lägre förmånsvärde då den är något billigare, bättre batteri och lägre förbrukning. Även ny vagnskadegaranti. Helt klart det roligaste, och förvåndandsvärt nästan samma kostnad.
Tar gärna kritik hur jag har räknat